”Historisk svigt, at vi har digitaliseret barndommen”
De danske elevers læsefærdigheder er faldet markant. Det viste den seneste PISA-undersøgelse, som også gav et bud på, at – noget af – årsagen kunne være digitalisering i folkeskolen.
”Det er historisk generationssvigt, at vi så naivt og begejstret har digitaliseret barndommen og ungdommen. Nu har vi viden til at stoppe det. Og det kan vi. Men det gør vi ikke kun ved at sige ’sluk’ og overlade opmærksomhedskampen til den enkelte forælder eller lærer,” siger Camilla Mehlsen til Information.
Hun er netop nu ude med en ny bog hvor hun kalder digitaliseringen for vor tids største eksperiment.
Camilla Mehlsen har også en opsang til politikerne, især til undervisningsminister Mattias Tesfaye:
”Jeg synes også, at Mattias Tesfaye skal give en undskyldning til pædagogerne og lærerne. Han skal sige undskyld for denne her top-down digitalisering, der er sket fra nationalpolitisk hold ude på skoler og daginstitutioner – med iPads og digitale læremidler. I hele 2010’erne var der en bølge af digitalisering, der skyllede ned over de danske daginstitutioner og skoler, godt skubbet på vej af nationale politikere. I håb om en digital læringsrevolution overså man, at digitale forstyrrelser og mange timers skærmtid flyttede ind på skolen."
GRAKOM har tidligere skrevet om problematikken omkring den store fokus på digitale læremidler, som også den nyeste PISA-rapport påpeger. Det har GRAKOMs adm. direktør, Carina Christensen, endvidere skrevet et debatindlæg om her.
Camilla Mehlsens bog, Opmærksomhedstyveriet, udkommer den 23. januar på Informations Forlag og er trykt hos GRAKOM-medlemmet, Johansen Grafisk i Holstebro.