Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Greenwashing: Tekstilbranchen får brev fra forbrugerombudsmanden

Greenwashing: Tekstilbranchen får brev fra forbrugerombudsmanden
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Søndag 04. maj 2025
Sammen med et globalt netværk af forbrugerbeskyttelsesmyndigheder, har den danske forbrugerombudsmand sendt et brev til mode- og tekstilbranchen om, hvordan de undgår greenwashing. Forbrugerombudsmanden vil have fokus på branchen i 2025.

Forbrugerombudsmanden modtager løbende klager over greenwashing i mode- og tekstilindustrien. Det er baggrunden for, at man nu sammen med en række medlemmer af ICPEN, der er et globalt netværk af forbrugerbeskyttelsesmyndigheder, nu har skrevet et brev til mode- og tekstilindustrien.

I brevet opfordrer man modeindustrien til at gennemgå sin markedsføring for at sikre, at man ikke med sine påstande kommer til at greenwashe. Brevet indeholder desuden anbefalinger til, hvordan virksomhederne kan markedsføre sig.

Forbrugerombudsmanden skriver i en pressemeddelelse, at man forventer at tage flere sager op over for danske virksomheder i tekstilindustrien i løbet af 2025.

Fra Forbrugerombudsmand Torben Jensen lyder det i pressemeddelelsen:

“Forbrugere skal være i stand til at navigere i udsagn fra mode- og tekstilindustrien. Derfor er det nødvendigt, at vi nu sender en opfordring til industrien om at være opmærksom på de markedsføringsretlige grænser for grøn markedsføring.”

Læs også
Efter massivt politisk pres har regeringen netop besluttet at reducere virksomhedernes gebyrer til producentansvaret for emballage. Efter kritik af uens priser i kommunerne vil man nu også sikre ens beregningsmetoder i kommunerne landet over samt undersøge, hvad Danmark kan lære af tilsvarende ordninger i vores nabolande. 
For at imødekomme kundekrav og løfte sin konkurrenceevne har Trykteam Svendborg taget springet ind i en kompleks certificeringsverden. Med støtte fra GRAKOM har virksomheden i dag både ISO 9001, ISO 14001, Svanemærket og ClimateCalc – og oplever øget markedsværdi, større troværdighed udadtil og bedre struktur i hverdagen.