Generation Z skubber til bureauernes kultur
I tidligere interviews, vi har bragt med de unge bureaufolk Diana Ngo, Johannes Huniche Nielsen, Mads Holmbøge Rasmussen, og Cathrine Bjerg, kunne man læse, at de unge i bureauverdenen efterspørger mere empati, klare rammer og ansvar. Men hvad betyder det set fra lederens perspektiv? Det har vi spurgt CEO Anders Bjerre i performance bureauet Searchmind om.
"Ret godt set af Diana Ngo"
For Anders Bjerre handler det i bund og grund om tydelig ledelse, når han læser de artikler med de unge, der har været bragt på Bureaubiz:
”Bureaubranchen er præget af højt tempo og en stejl læringskurve, og det tiltrækker unge mennesker. Det betyder også, at ledelse i høj grad skal prioriteres, og jeg synes, at det er ret interessant, når Diana Ngo, nævner, at hvis hun skal være leder, skal hun først have et kursus i, hvordan man leder mennesker. Det synes jeg er ret godt set af hende,” siger Anders Bjerre.
Bureaubranchen består oftest af mange bureauer, der er startet med en eller flere partnere, som har været specialister, og som skal lede en voksende medarbejderskare, og det kan godt være en udfordring, mener Anders Bjerre:
”Det er én ting at være fagligt dygtig, men noget helt andet at håndtere de menneskelige aspekter af lederskab, og hvis lederen ikke bliver klædt på til at forstå det menneskelige i ledelse, så står man overfor en udfordring, som især kommer til syne med den unge generation.”
Han fortsætter:
”De unge har i Bureaubiz’ artikler nævnt vigtigheden af frihed under ansvar. Generation Z forventer frihed til at strukturere deres arbejde, men det kræver samtidig klare rammer og forventninger fra lederens side.
Lederuddannelse har været en prioritet hos Searchmind
Searchmind blev stiftet af Anders Bjerre og Brian Bach Ahle, som selv var specialister. I dag otte år efter, er der 50 medarbejdere.
”Vi har prioriteret at uddanne os i ledelse, og hvis vi ikke havde gjort det, tror jeg, at vi havde haft flere bump på vejen," siger Anders Bjerre.
Anders Bjerre har taget Henrik Jensens uddannelse, Agency Executive Leadership Programme, mens både han og partneren Brian Bach Ahle har taget en stifinderuddannelse.
”Den er på niveau med en MBA og fokuserer på alle aspekter af autentisk ledelse, og hvordan man leder sig selv og kender sig selv for at være en god leder og et godt forbillede,” siger Anders Bjerre og fortsætter:
"På Henrik Jensens uddannelse var en af de store takeaways, at der er en sammmenhæng mellem kundetilfredshed og medarbejdertrivsel. Og jo mere man får øjnene op for det, så øger man også den finansielle performance. Det tror jeg, at der kommer langt mere fokus på, fordi generazion Z er med til at skubbe på den udvikling, som er positivt, og jeg synes som sagt, at det er enormt godt set af Diana Ngo.”