Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

30-årige Cathrine: Vi bliver misforstået

30-årige Cathrine: Vi bliver misforstået
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Mandag 09. september 2024
Dette er den sidste artikel i serien om, hvordan det er som ung at arbejde i bureaubranchen, og hvilke krav og forventninger de unge har til branchen.

Der er en tendens til, at boomer-generationen (som jeg selv tilhører) synes, at de unge måske bare skal tage en tudekiks og komme i gang med at arbejde i stedet for fridage, korte arbejdsdage og fleksible mødetider.

Men betyder den fleksibilitet, som de unge efterspørger, at de ikke gider at arbejde? Dem, som Bureaubiz har interviewet i artikelserien om de unge i bureaubranchen – MadsJohannes og Diana -, viser i hvert fald ingen tegn på arbejdsskyhed.

Heller ikke 30-årige Cathrine Bjerg, der er project manager hos ZupaHun tror i virkeligheden, at fordommene beror på en misforståelse.

”De unge har fokus på selfcare. At arbejdet ikke er alt, og at man har et liv udenfor. Det har måske tidligere været sådan, at arbejdet var ens identitet. Men hvis du bliver fyret, hvem er du så? I dag er det i højere grad dig som individ, der er vigtig, og arbejdet er sekundært. Det bliver måske misforstået med, at vi ikke vil det nok, men man kan sagtens være meget dedikeret til arbejdet alligevel.”

Cathrine Bjerg fortsætter:

”Man skal passe bedre på sig selv, ellers holder man ikke i længden og det bliver misforstået med, at man er doven.”

Cathrine Bjerg synes, at det er godt, at fokus har ændret sig til, at arbejdet ikke skal fylde alt. Men det stiller selvfølgelig krav til arbejdsgiverne, når de unge tænker anderledes, siger hun.

”En god leder er en, der lytter, er transparent, er god til at motivere og ser hver enkelt medarbejder, for vi er jo individualister. En leder skal forstå medarbejderens behov og kunne sætte sig ind i, hvor den enkelte står, og hvad de brug har for for at få succes.”

Især det med tillid, altså at lederen ikke kigger medarbejderen over skulderen og stoler på, at medarbejderne gør tingene ordentligt, sætter Cathrine Bjerg stor pris på. Samtidig er sparring vigtigt for hende.

”VI har 14 dages samtaler, hvor vi tjekker ind med chefen. Det behøver ikke at være noget stort, bare lige om der er noget, man skal vende. Det handler meget om, at man ved, at ens leder er tilgængelig, og spiller på ens hold.”

Ikke et problem at arbejde i bureaubranchen, når man har børn

Det har været en udfordring for bureauerne at holde på især de kvindelige medarbejdere, når de har fået børn, fordi arbejdspresset kan være hårdt til tider. Det tyder dog på, at det er man opmærksom på ude på bureauerne, og flere har da også allerede for nogle år siden meldt ud, at de bl.a. giver betalt barsel.

Cathrine Bjerg tænker ikke, at det vil være et problem at arbejde i bureaubranchen med børn.

”Vi har det meget fleksibelt, og mine kolleger, der har børn, ser ud til, at de godt kan få det til at fungere, så det bekymrer mig ikke.”

Fordel med unge og erfarne, der arbejder sammen

Når Cathrine Bjerg i sit job som projektleder sammensætter et team, synes hun, at det fungerer rigtig godt med en blanding af unge og erfarne medarbejdere.

”Det giver nogle gode brainstorms og en god dynamik. Der kommer nogle gode observationer og diskussioner, som måske ikke ville være der, hvis det kun var unge eller erfarne. De unge lærer helt klart af de mere erfarne, men jeg synes faktisk også, at de erfarne lærer af den måde, vi unge ser på tingene, og det vi gør.”

Læs også
I en artikelserie fortæller de unge i bureaubranchen, hvad der er vigtigt for dem i forhold til deres arbejdsliv.
Dette er anden artikel i serien om unge i bureaubranchen, der fortæller hvad der er vigtigt for dem i deres arbejdsliv.