Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

28-årige Mads: Det er en fordel at have bureaubranchen på sit CV

28-årige Mads:  Det er en fordel at have bureaubranchen på sit CV
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Onsdag 28. august 2024
Dette er den tredje ud af fire artikler om, hvordan det er som ung at arbejde i bureaubranchen, og hvilke krav og forventninger de unge har til branchen.

De typiske beskrivelser af generation z, er at de vil arbejde mindre, have et stort ansvar og en høj løn og så vil de gerne nurses.

For de unge, som Bureaubiz har talt med, er det langtfra hele sandheden.

Johannes Huniche Nielsen vil gerne have et ansvar og spændende arbejdsopgaver, og Diana Ngo synes, at bureaubranchen godt kunne blive endnu bedre til medarbejdertrivsel, men ingen af dem – heller ikke Mads Holmbøge Rasmussen, kommunikationskonsulent hos Perfekta PR, som vi har talt med i denne uge, taler om at arbejde mindre eller at lønnen er det vigtigste.

”Jeg kan ikke genkende mig selv i det, man skriver om generation z. Jeg synes min arbejdsmoral er høj, og det oplever jeg også hos andre unge, som lige som mig gerne vil gøre en forskel for de kunder og den virksomhed, man arbejder for,” siger Mads Holmbøge Rasmussen og fortsætter:

”Lønnen skal være i orden, og det oplever jeg også langt hen ad vejen, at den er i bureaubranchen. Men det er bestemt ikke det vigtigste for mig. Jeg har en datter på to år, så fleksibilitet og afstand til arbejde er også vigtige kriterier for mig.”

28-årige Mads Holmbøge Rasmussen fremhæver også gode kolleger som årsag til, at han er glad i sit job, og han forventer, at der er et socialt liv på arbejdspladsen. Men i ansættelsessamtaler er det ikke fredagsbarer og bordfodbold, der bliver spurgt ind til.

”Det, der er vigtigt for mig at vide, er hvilke opgaver, jeg skal løse og hvilke forventninger, der er til mig”.

Og så er en god leder selvfølgelig også vigtig.

Hvad er en god leder for dig?

”En der stoler på medarbejderne, en der tør overlade driften af kunderne til medarbejderne og hvor man får sin del af ansvaret.  Jeg bliver ikke motiveret af en leder, der vil have fingrene ned i det hele, fx en der skal læse alt igennem inden det sendes til kunde.”

At arbejde i bureaubranchen sender et signal om, at man har ambitioner
Lige som de to unge, vi tidligere har interviewet, fremhæver Mads Holmbøge Rasmussen, at fordelen ved at arbejde i bureaubranchen, er at man får kendskab til mange forskellige virksomhedskonstruktioner og erfaring med at arbejde med mange forskellige virksomheder og produkter.

”Jeg kan også godt lide det høje tempo, og så tror jeg, det er godt at have på sit CV, at man har arbejdet i bureaubranchen. Det sender et signal om, at man har ambitioner om at lære forskellige markeder og kunder at kende i en ung alder og så kunne tage bestik af det. Samtidig kan man blive klog på hvilken retning man vil søge i fremtiden.”

Læs også
Det går godt for Den Danske Reklameskole, der genopstod i sommer, og som har undervisning i København og online. Derfor udvider man nu med både ADlinjen og Tekstlinjen i Aarhus.
Reklamebureauet står bag ideen til en ny grøn gazelle, som er udarbejdet for dagbladet Børsen og NRGi.