Frie og lige rammer for markedsføring
GRAKOM arbejder for frie og lige rammer for markedsføring: Harmonisering af markedsføringslovgivning i EU, ingen danske særregler for reklamefotos og bevarelse af Nej Tak – ordningen for husstandsomdelte reklamer.
Den danske kommunikationsindustri skaber kommunikations- og markedsføringsløsninger for dansk erhvervsliv, der konkurrerer internationalt på EU’s indre marked og i hele verden. Den fri konkurrence på tværs af landegrænser fordrer, at der også er frie og lige vilkår for markedsføringen særligt indenfor EU.
Den danske markedsføringslovgivning er på en række områder strammere end de rammer, som vi pålægges af EU. Det må vi have et opgør med, så dansk markedsføringslovgivning så vidt muligt følger europæiske standarder.
I GRAKOM anerkender vi, at der kan være særlige hensyn, der kræver begrænsninger i retten til markedsføring. Det gælder i forbindelse med fx markedsføring overfor børn. Men udgangspunktet for GRAKOM er, at det skal være lovligt at markedsføre lovlige produkter. Indgreb i den kommercielle ytringsfrihed og retten til markedsføring skal desuden baseres på viden og ikke på følelser.
GRAKOM mener:
- Markedsføringslovgivningen i Danmark skal følge en minimumsimplementering af EU-lovgivning
- Der skal helt særlige begrundelser og dokumentation til for at forbyde eller begrænse markedsføringen af lovlige produkter
- Der skal ikke indføres danske særregler for mærkning af retoucherede reklamefotos
- Nej tak – ordningen for husstandsomdelte reklamer skal bevares
- Robinsonlisten skal moderniseres og opdeles i en liste for direct mail og en liste for telefonsalg. I den forbindelse skal den nuværende Robinsonliste nulstilles
- Greenwashing skal bekæmpes med skarp kontrol fra Forbrugerombudsmanden
Dokumenter
Her kan du downloade GRAKOMs aktuelle dokumenter om emnet.