Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Greenwashing: Tekstilbranchen får brev fra forbrugerombudsmanden

Greenwashing: Tekstilbranchen får brev fra forbrugerombudsmanden
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Søndag 04. maj 2025
Sammen med et globalt netværk af forbrugerbeskyttelsesmyndigheder, har den danske forbrugerombudsmand sendt et brev til mode- og tekstilbranchen om, hvordan de undgår greenwashing. Forbrugerombudsmanden vil have fokus på branchen i 2025.

Forbrugerombudsmanden modtager løbende klager over greenwashing i mode- og tekstilindustrien. Det er baggrunden for, at man nu sammen med en række medlemmer af ICPEN, der er et globalt netværk af forbrugerbeskyttelsesmyndigheder, nu har skrevet et brev til mode- og tekstilindustrien.

I brevet opfordrer man modeindustrien til at gennemgå sin markedsføring for at sikre, at man ikke med sine påstande kommer til at greenwashe. Brevet indeholder desuden anbefalinger til, hvordan virksomhederne kan markedsføre sig.

Forbrugerombudsmanden skriver i en pressemeddelelse, at man forventer at tage flere sager op over for danske virksomheder i tekstilindustrien i løbet af 2025.

Fra Forbrugerombudsmand Torben Jensen lyder det i pressemeddelelsen:

“Forbrugere skal være i stand til at navigere i udsagn fra mode- og tekstilindustrien. Derfor er det nødvendigt, at vi nu sender en opfordring til industrien om at være opmærksom på de markedsføringsretlige grænser for grøn markedsføring.”

Læs også
Fredag den 23. maj 2025 markerer vi en helt særlig milepæl, når GRAKOM fejrer sine første 150 år med faglig stolthed, innovation og fællesskab. Vi samler hele kommunikationsindustrien til en uforglemmelig jubilæumsaften i de historiske rammer i FÆNGSLET i Horsens. Aftenen byder på middag, netværk, fest og ikke mindst en fortryllende optræden af mentalist og tryllekunstner Jan Hellesøe.
GRAKOM har lanceret et opdateret ESG-kodeks – et vigtigt rammeværk, som skal hjælpe virksomheder i den grafiske branche med at arbejde mere strategisk og struktureret med bæredygtighed. Kodekset er både et praktisk værktøj og en fælles ramme for ansvarlig virksomhedsdrift. Med det nye kodeks får branchen en konkret metode til at imødekomme både stigende lovkrav samt forventninger fra kunder og samfund.