Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Stor enighed om hjemmearbejde fra medarbejdernes side

Stor enighed om hjemmearbejde fra medarbejdernes side Foto: JumpStory
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Torsdag 29. februar 2024
I sidste uge bragte vi en artikel om bureaulederes syn på hjemmearbejde. I denne artikel fortæller seks medarbejdere, at de har forståelse for, hvis der skal være regler, og at det er vigtigt at møde ind for at styrke kulturen. Men: De værdsætter hjemmearbejde højt og fleksibiliteten i at have muligheden.

I sidste uge fortalte otte bureauledere, at selvom medarbejderne generelt har lov til at arbejde hjemmefra, så er de også bekymrede for hvad hjemmearbejde gør ved kulturen på bureauet.

Hvordan er så forventningerne hos de bureauansatte i forhold til muligheden for hjemmearbejde?

Det har vi spurgt seks bureaumedarbejdere om, og meldingen er klar: Medarbejderne værdsætter og forventer muligheden for hjemmearbejde. Det giver dem fleksibilitet og mulighed for både at fordybe sig i arbejdet og indrette sig efter personlige gøremål. Men der er også enighed om, at fremmøde på kontoret er vigtigt for kulturen, og medarbejderne har da heller ikke lyst til at arbejde for meget hjemme.

Fra Rikke Rose Kjær Bendtsen, kommunikationskonsulent hos kommunikationsbureauet Friday lyder det:

"For mig er det et krav, at min arbejdsplads er fleksibel og tillader hjemmearbejde. Jeg synes, at argumentet om at hjemmearbejde er en hæmsko for at kunne løfte i flok, er forældet. Men det er klart, at det kræver en stærk kultur. Dog oplever jeg også, at langt de fleste kun arbejder hjemme en eller to dage om, selvom vi har friheden til at gøre det, når vi har lyst.”

Rikke Rose Bendtsen

Og fra Rasmus Vestergaard Petersen, PR & communications manager hos design- og brandingbureauet Everland lyder det:

”Hvis jeg stod med valget mellem to virksomheder, vil muligheden for hjemmearbejde helt sikkert være attraktivt. Jeg værdsætter meget at kunne variere min uge og have fleksibiliteten til at kunne vælge de omgivelser, der understøtter mit arbejde. Men jeg er også forstående for, at nogle situationer kan kræve, at virksomheder sætter rammer for mængden af hjemmearbejde.”

Rasmus Vestergaard Petersen

Som ny prioriterer man kontoret

De seks medarbejdere arbejder mere fra kontoret end hjemmefra. De fleste af dem arbejder hjemmefra omkring en gang om ugen, og Christina Damkjær, der blev ansat som projektleder hos Shark & Co. i januar i år, deler den holdning, som andre også giver udtryk for, at når man er ny, så er det vigtigt at møde ind på kontoret.

”Vi må gerne arbejde hjemmefra, men da jeg kun har været her i knap to måneder, har jeg prioriteret meget højt at være på kontoret i mit onboardingforløb. Det er vigtigt både fagligt og socialt. Men jeg vil da helt sikkert benytte mig af muligheden for at arbejde hjemmefra i det omfang, det giver mening. Jeg vil tro, at jeg kommer til at have 2-4 hjemmearbejdsdage om måneden.”

Christina Damkjær

For Cathrine Glejborg, der er projektleder hos Yellow Umwelt er mulighed for hjemmearbejde et bevis på, at arbejdspladsen har tillid til medarbejderne.

”Jeg anser hjemmearbejde som et gode og i høj grad et bevis på, at der er tillid til, at jeg kan administrere min tid, og at virksomheden er opmærksom på, at arbejdslivet ofte og i højere grad ikke er et 9-17-job.”

Cathrine Glejborg

Lige som Rasmus Vestergaard Petersen anerkender de andre medarbejdere, at der er fordele ved at være fysisk til stede på kontoret. De understreger alle vigtigheden af at mødes og opleve en hverdag sammen, hvor man kan dele ideer, sparre, og styrke kulturen og sammenholdet på arbejdspladsen. Derfor giver de også udtryk for, at det er helt fint, at der er klare retningslinjer for hjemmearbejdet, samtidig med, at der er fleksibilitet til at man kan indrette sig efter behov og situation.

Fra Cathrine Glejborg lyder det:

”Det er vigtigt at anerkende, at klare retningslinjer og regler kan være afgørende for at opretholde en sund organisatorisk struktur og fremme effektivt samarbejde. Klare retningslinjer kan desuden etablere forventninger til kommunikation og tilgængelighed, hvilket er afgørende for effektivt teamwork og koordinering.”

Hjemmearbejde kan være stressforebyggende

Også Julie Daugaard, der er executive strategy & growth director i mediabureauet Dentsu, mener at det at komme ind på kontoret er afgørende for, at fastholde de sociale relationer, tilhørsforhold og bygge en stærk kultur. Hun siger:

”Det er også i samarbejdet, at innovation og udvikling oftest sker. At vi vokser som mennesker og fagligt. Samtidig er det i det fysiske nærvær, at vi tjekker ind med hinanden, passer på hinanden, håndterer konflikter mv.”

Hun arbejder selv hjemmefra omkring en dag om ugen, og bruger hjemmearbejde aktivt til også at lade op:

”Hvis jeg har haft mange foredrag, workshops og andre ekstroverte opgaver, så virker det godt for mig at supplere med en introvert dag hjemme.”

Hun tilføjer, at hun personligt kan finde på at bruge en hjemmearbejdsdag som et konkret værktøj for at dæmme op for stresssymptomer:

”For mig er en hjemmearbejdsdag også et konkret værktøj, som jeg tager i brug, hvis jeg kan have startende stresssymptomer. På bare én hjemmearbejdsdag kan jeg kurere de symptomer, da jeg bruger dagen på at fx få styr på det, der tynger eller presser mig. Det kan også være at få et overblik eller få nogle barrierer fjernet arbejdsmæssigt, komme i bund i mailen eller lignende. Men det kan også være at bruge middagspausen på en gåtur til at få ro på nervesystemet, en løbetur til at brænde adrenalin af eller hente børn tidligt, hvis jeg har haft lange arbejdsdage.”

Julie Daugaard, Executive Strategy, Sustainability & Growth Director hos dentsu, præsenterer en af de nye og spirende trends: ”Regenerativ Marketing”. Foto: PR

Rart at slippe for transport en gang imellem

Alle nævner, at årsagen til, at man tager en hjemmearbejdsdag både kan være rent fagligt – som at kunne koncentrere sig til at gå i dybden med en opgave – og personligt – som at man får leveret nogle varer, skal til lægen eller lignende.

Flere nævner også, at det især er rart at arbejde hjemme, hvis man sidder i et storrumskontor samt fordi man slipper for at bruge tid på transport.

Som fx Nicolai Valentiner, der er senior client director:

”Fordelen for mig i at arbejde hjemme er også, at man slipper for transport, og at man sagtens kan sætte vasketøj over eller gå en tur med hunden, mens man taler i telefon med kunderne. Mentalt betyder det meget for mig at kunne veksle mellem kontor og hjemme, at føle den frihed, som følger med ikke at være ’låst’ til én enkelt lokation.”

Nicolai Valentiner

Han mener dog også ligesom de øvrige, at ”det er væsentligt for arbejdskulturen, at man ses og oplever en hverdag sammen.

Fra Rikke Rose Kjær Bendtsen lyder der et konkret eksempel til at lokke medarbejderne ind på kontoret:

«Man kan overveje at indføre et fast morgenmøde-ritual, der styrker kulturen og som er så hyggeligt, at dine medarbejdere vil gøre alt for at deltage.”

Læs også
Bureauerne giver medarbejderne lov til at arbejde hjemmefra. Men det spænder fra fuld fleksibilitet til fastere regler. Der er dog generel bekymring for, hvad hjemmearbejde gør ved kulturen på bureauet. Her er otte bureaulederes oplevelser med hjemmearbejde.
Når bureauerne skal ansætte nye medarbejdere, er praktikanter og netværk de primære rekrutteringskanaler. Et bureau har også succes med LinkedIn, mens et andet har gavn af Instagram. Det er blevet lettere at finde kvalificerede medarbejdere, lyder det også.