Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Spansk studie: Læsning på papir giver den bedste forståelse

Spansk studie: Læsning på papir giver den bedste forståelse
Onsdag 03. januar 2024
Forståelsen hos folkeskoleelever hænger positivt sammen med at læse på papir, mens læsevaner på skærmen er minimalt relateret til læseforståelse.

Det største fald i danske elevers læsefærdigheder siden 1997 sås i den PISA-rapport, der blev offentliggjort i december sidste år. Det har været kritiseret tidligere, at den større brug af digitale skærme og dermed mindre brug af bøger i folkeskolen har forværret børns læsefærdigheder.

Nu viser et studie fra Valencia Universitet også, at det kan forværre børns læsefærdigheder at læse på skærm.

Det skrev Berlingske lige før jul, hvor ph.d.-studerende Lidia Altamura blev citeret for følgende:

"Hovedkonklusionen er, at fritdslæsevaner på skærmen er minimalt relateret til læseforståelse, hvilket står i kontrast til det solide positive forhold mellem læsevaner på papir og forståelse.”

Gruppen af forskere bag Valencia-studiet forklarer til The Guardian, at studiet tyder på, at “hvis en elev bruger ti timer på at læse bøger på papir, vil deres forståelse sandsynligvis være seks til otte gange større, end hvis de læser på digitale enheder i samme tid,” skriver Berlingske.

Det er især folkeskoleelever, som har behov for at læse på papir for at få en større forståelse.

Artiklen kan læses i Berlingske her.

 

Læs også
I den netop offentliggjorte PISA-undersøgelse ses det største fald i elevernes læsefærdigheder siden PISA-undersøgelserne startede i 1997. Udover Covid-19 kan en af årsagerne være digitalisering, skriver VIVE, som foreslår en undersøgelse for at få området belyst. GRAKOMs direktør, Carina Christensen er enig.
EU-regulativ om skovrydning bliver gældende fra slutningen af året. Der er fortsat en række uafklarede forhold, men grafiske virksomheder kan få mere at vide om, hvor langt man er på dette Intergraf-webinar.