Spansk studie: Læsning på papir giver den bedste forståelse
Det største fald i danske elevers læsefærdigheder siden 1997 sås i den PISA-rapport, der blev offentliggjort i december sidste år. Det har været kritiseret tidligere, at den større brug af digitale skærme og dermed mindre brug af bøger i folkeskolen har forværret børns læsefærdigheder.
Nu viser et studie fra Valencia Universitet også, at det kan forværre børns læsefærdigheder at læse på skærm.
Det skrev Berlingske lige før jul, hvor ph.d.-studerende Lidia Altamura blev citeret for følgende:
"Hovedkonklusionen er, at fritdslæsevaner på skærmen er minimalt relateret til læseforståelse, hvilket står i kontrast til det solide positive forhold mellem læsevaner på papir og forståelse.”
Gruppen af forskere bag Valencia-studiet forklarer til The Guardian, at studiet tyder på, at “hvis en elev bruger ti timer på at læse bøger på papir, vil deres forståelse sandsynligvis være seks til otte gange større, end hvis de læser på digitale enheder i samme tid,” skriver Berlingske.
Det er især folkeskoleelever, som har behov for at læse på papir for at få en større forståelse.
Artiklen kan læses i Berlingske her.