Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Søg tilskud til at digitalisere din eksport

Søg tilskud til at digitalisere din eksport Et bredt flertal i Folketinget afsætter 35 mio. kr. til eksportfremmende digitaliseringsinitiativer i de danske små og mellemstore virksomheder.
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Fredag 23. oktober 2020

Et bredt flertal i Folketinget afsætter 35 mio. kr. til eksportfremmende digitaliseringsinitiativer i de danske små og mellemstore virksomheder. Ansøg onsdag den 4. november 2020.

Små og mellemstore virksomheder, der eksporterer eller gerne vil i gang med at eksportere, kan nu søge om støtte til digitaliseringsprojekter, der knytter sig op på eksport.

Der er tre forskellige støttepakker på henh. 25.000 kr., 100.000 kr. og 250.000 kr. 

Støttepakkerne går til privat rådgivning om digitalisering. For at kunne få 25.000 kr. skal rådgivningen målrettes e-eksport, og man skal højest have 20 ansatte.

De 100.000 kr. kan søges af virksomheder, der har "har brug for hjælp til at finde den rette digitale løsning for virksomheden eller som har brug for rådgivning omkring indkøb og implementering af digitale systemer, automatisering eller e-handel, som kan styrke eksportsituationen."

Endelig kan de 250.000 søges af virksomheder, der er klar til at investere i digitale systemer, automatisering eller e-handelsløsninger, der kan styrke deres eksportsituation. I beløbet vil der være tilskud til indkøb af hardware eller software, hvor tilskuddet udgør 25 % og maksimalt 200.000 kr.  Hvis virksomheden investerer i en abonnementsbaseret løsning støttes udgiften i op til 2 år. Derudover er der 50.000 kr. til privat rådgivning om implementering af investeringen.

Digitaliseringstøtten til eksport er forankret i SMV:Digital, som er en del af regeringens Strategi for Danmarks Digitale Vækst og som har til formål at fremme digitalisering og e-handel blandt små og mellemstore virksomheder fra alle erhverv i Danmark.

Der tildeles støtte efter først-til-mølle-princippet og man kan ansøge fra onsdag den 4. november 2020 kl. 9.00.

Ansøgningsguide er her

Anders Hegnet, projektleder i GRAKOM, står til rådighed for at hjælpe de af GRAKOMs medlemsvirksomheder, der er interesseret i at ansøge om støtte. Han kan kontaktes på +45 40 13 57 13 eller på ah@grakom.dk

 

 

 

Læs også
Hele 83 pct. i Bureaubiz' bureaulederundersøgelse anser AI som det vigtigste forretningsområde i de næste seks måneder. Bureaubranchen er nået til fase 3, siger Henrik Jensen, der har forskningen i ryggen.
EU’s Ministerråd har netop vedtaget PPWR-forordningen, som stiller ambitiøse krav om minimumsmål for, hvor meget emballage, der skal være af genanvendeligt materiale, og hvor meget der skal kunne genbruges. Der er også krav til at minimere og undgå unødvendigt emballage.