Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Slots- og Kulturstyrelsen inviterer til endnu et møde om politisk reklame

Slots- og Kulturstyrelsen inviterer til endnu et møde om politisk reklame
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Mandag 29. september 2025
På det andet møde om politisk reklame vil Slots- og Kulturstyrelsen orientere om de nye EU-regler, der træder i kraft den 10. oktober. Samtidig er en foreløbig vejledning tilgængelig på styrelsens hjemmeside.

Den 10. oktober 2025 træder EU’s nye forordning om politisk reklame i kraft. Formålet med den nye forordning er at modvirke skjulte ”påvirkningskampagner”, som kan vildlede vælgere.

Slots- og Kulturstyrelsen har tidligere holdt et åbent møde for at forklare om de nye regler, og nu inviterer man til endnu et åbent interessentmøde, der ligesom sidste gang afholdes online.

Samtidig har man netop udsendt en pressemeddelelse om, at man nu på Slots- og Kulturstyrelsens hjemmeside kan læse EU-Kommissionens foreløbige udkast til vejledning.

På det nye møde vil Slots- og Kulturstyrelsen orientere om reglerne for politisk reklame og give aktører, der potentielt kan være omfattet af reglerne, mulighed for at stille spørgsmål.

Udskudt i Danmark

Det er allerede meldt ud, at reglerne bl.a. indebærer, at betalt politisk reklame skal være tydeligt mærket som politisk reklame og ledsaget af en gennemsigtighedsmeddelelse. Meddelelsen skal indeholde oplysninger om bl.a. sponsor, pris samt eventuelle målretningsteknikker. Desuden indeholder reglerne krav om opbevarong af oplysninger i syv år.

Kulturminister Jakob Engel-Schmidt har udskudt sanktioneringen af reglerne til den 1. januar 2026. Det betyder altså, at reglerne ikke sanktioneres forud for kommunalvalget den 18. november 2025. Samtidig har Meta og Google dog meldt ud, at de på baggrund af de nye regler ikke længere vil tage imod politiske reklamer.

For at deltage i mødet hos Slots- og Kulturstyrelsen, som afholdes den 6. oktober 2025 kl. 14.30 til 15.30, skal man tilmelde sig på medi@slks.dk.

De nye EU-regler ser ud til komme til at ramme hele værdikæden. Læs her om hovedlinjerne, som blev meldt ud på det tidligere møde.

Læs også
Trykkerier ser dog ud til at gå fri, hvis de ikke er en del af udviklingen af reklamen, mens promotionbranchen ser ud til at blive en del af ansvarskæden i de nye EU-regler.
EU's nye forordning om politisk reklame stiller skærpede krav til gennemsigtighed og databeskyttelse. Slots- og Kulturstyrelsen inviterer nu til et digitalt møde, hvor berørte aktører kan få indblik i reglerne og stille spørgsmål. GRAKOM opfordrer medlemmer, der arbejder med politisk reklame, til at deltage.