Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Ros fra Ida Auken til Creative Clubs nye ESG-kodeks

Ros fra Ida Auken til Creative Clubs nye ESG-kodeks Moderator Martin Einfeldt og paneldeltagerne: Signe Fribo, Ida Auken, Charlie Stjerneklar og Camille Aulkær Andersen.
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Torsdag 15. juni 2023
Creative Clubs nye ESG-kodeks blev lanceret på Folkemødet og blev samtidig diskuteret på en paneldebat i GRAKOMs Gårdhave. Der var bred enighed om, at det er vigtigt at sikre et kompetenceløft i bureaubranchen inden for ESG.

Creative Clubs nye ESG-kodeks blev lanceret på Folkemødet samtidig med en debat mellem MF for Folketinget Ida Auken, adm. direktør i Kreakom Charlie Stjerneklar, head of sustainability & partner hos Kompas Kommunikation Camille Aulkær Andersen og ESG-rådgiver hos GRAKOM, Signe Fribo, hvor de diskuterede behovet for et ESG-kodeks.

Der var bred enighed om, at det er vigtigt at sikre et kompetenceløft i bureaubranchen inden for ESG, og Signe Fribo kunne da også henvise til, at over en tredjedel af bureaumedarbejdere selv vurderer, at de ikke har de nødvendige kompetencer til at rådgive kunderne om ESG og bæredygtighed ifølge en undersøgelse, som Bureaubiz for nylig har foretaget.

"Vi vil gerne være med til at få de ting frem, der inspirerer"

Mens Ida Auken roste Creative Clubs arbejde med det nye ESG-kodeks, fordi – som hun sagde - bureauer spiller en stor rolle for det liv, vi skal stræbe efter som forbrugere, kvitterede Charlie Stjerneklar for kodekset med ordene:

”Det kan vi godt bruge i KreaKom. ESG fylder også rigtig meget hos os, og vi synes, at det også er vigtigt, at bureauerne får en ordentlig uddannelse indenfor ESG-området.”

Fra Camille Aulkær Andersen lød det, at man oplever en stor efterspørgsel efter rådgivning inden for kommunikation af bæredygtighed. Hun uddybede:

”Vi oplever mange virksomheder, der holder mund, fordi de er bange for at sige noget forkert om bæredygtighed. Der er mange eksempler, der bliver fremstillet i medierne, og det skræmmer desværre, så vi vil rigtig gerne være med til at få de ting frem, der inspirerer.”

Camille Aulkær Andersen tilføjede, at man hos Kompas Kommunikation har savnet et fælles fodslag, og at man rigtig gerne vil tiltræde det nye ESG-kodeks.

”Vi har selv været i gang rigtig længe inden for det område, og vi vil meget gerne kontrolleres, og vi kan kun opfordre andre til også at tiltræde kodekset,” sagde hun og tilføjede, at hun allerede nu ser frem til en opdateret udgave af kodekset, hvor man også fokuserer på ESG-arbejdet med kunderne og ikke kun på, hvordan bureauet selv skal agere på ESG-dagsordenen.

Signe Fribo, der har været projektleder på det første ESG-kodeks til bureauerne, svarede:

”Formålet med kodekset er at hjælpe bureauerne til at arbejde med ESG på en struktureret måde, så med en tiltrædelse af ESG-kodekset forpligter man sig til at arbejde seriøst med ESG.”

Hun tilføjede:

”Bureauerne kan vælge ’blot’ at være compliant, men man kan også vælge at gå skridtet videre, og her ligger der et kæmpe potentiale for bureauerne, hvis de vil positionere sig som samarbejdspartnere på ESG-området.”

Udover det nye ESG-kodeks barsler Creative Club og Grakom med en ny uddannelse inden for bæredygtighed rettet mod bureauer. Både ESG-kodekset og Creative Club ESG-Academy, som uddannelsen kommer til at hedde, har fået støtte af Erhvervsministeriet på kr. 300.000 ud af en pulje på 2,5 mio. kr.

Creative Clubs ESG-kodeks kan ses her.

 

 

Læs også
Det første ESG-kodeks for bureaubranchen bliver lanceret på Folkemødet, hvor GRAKOM er vært for en debat med Ida Auken, Charlie Stjerneklar, Camille Aulkær Andersen og Signe Fribo.
Drikkeflaskevirksomhed har brugt udsagn som “900 gange mere miljørigtigt end flaskevand”.