Rekordmange medlemmer var med på FESPA i Berlin
Omkring 50 GRAKOM-medlemmer var draget til FESPA-messe, der i år bliver afholdt i Berlin. En udstiller og to besøgende fortæller her lidt om, hvorfor de er taget afsted.
FESPA, der startede i tirsdags og slutter i dag, har ved dette års messe stor fokus på bæredygtighed. Messen, der i år finder sted i Berlin, er med området: Sustainability Spotlight, vært for 42 forskellige foredrag, der giver inspiration og viden til, hvordan man som virksomhed arbejder med bæredygtighed.
Og det er ikke inspiration og ny viden, der mangler på messen, der for 60. gang i år løber af stablen, denne gang i Berlin. FESPA er fyldt med lanceringer og nyheder, som de forventede 14.000 gæster, kan nyde godt af, hvis de ellers kommer hele vejen igennem de seks store haller med lige under 400 udstillere.
Men mindre kan også gøre det. I hal 5.2 fandt man fx danske Vikiallo, der for første gang havde en stand på FESPA i 2015. Det var så stor en succes første gang, at man har udstillet på FESPA lige siden, fortæller sales manager, Ole Sørensen:
”Vi var hernede med en ny maskine – Vinylremover, som vi opfandt sammen med Thomas Sandgaard, og vi solgte omkring 25-30 maskiner det år på messen.”
Formålet med at være på FESPA er dog at få fat i udenlandske forhandlere:
”Normalt sælger vi vores produkter i Danmark, men vi er begyndt at eksportere, og har nu forhandlere i omkring 20-25 lande, og vi vil gerne have endnu flere, og det er derfor, at vi er her. FESPA giver en god adgang til det internationale marked,” siger Ole Sørensen.
Salgschef i Vikiallo, Ole Sørensen, på FESPA-messen.
Dejligt at elever kan komme med
Rekordmange FESPA medlemmer - knap 50 var med på messen og havde tilmeldt sig FESPA Denmark-receptionen, hvor man kunne netværke med hinanden. En af de danske besøgende på FESPA i år var indehaver af Egotag, Kristian K. Kristensen. Han havde lukket firmaet for, at han og de øvrige fire medarbejdere kunne tage til Berlin sammen.
”Vi får en masse god inspiration med hjem, og hører om nye muligheder og teknikker ved at være her på FESPA,” siger Kristian K. Kristensen.
Noget af det, han især har bemærket, er det store fokus på grønne løsninger.
”Der er markant større fokus på miljøvenlige løsninger end for fire år siden, da jeg var på FESPA-messen første gang.”
Han tilføjer, at udover ny inspiration, så bruger man turen til at få noget socialt ud af det sammen i virksomheden.
”I den sammenhæng vil jeg gerne fremhæve GRAKOM og FESPA Danmarks håndtering. Der er et utroligt flot, at elever kan komme gratis med. Det giver et rigtig godt sammenhold. Og jeg synes også, at det, at FESPA Danmark arrangerer en tur, gør, at der kommer et godt netværk på tværs af medlemsvirksomhederne,” siger Kristian K. Kristensen, og tilføjer, at han klart vil anbefale andre at tage med fremover.
Indehaver af Egotag, Kristian K. Kristensen, på FESPA-messen. Her sammen med tre af sine fire medarbejdere, Magnus Bjørnbak, Katrine Klokkerholm Kristensen og elev Freja Vejrgang samt GRAKOMs medlemschef, Michael Brochmann.
Kun misset to gange siden 1988
En anden dansk besøgende på messen var medejer og salgsdirektør Morten Frost, Juhl A/S. Han kom første gang på FESPA-messen i 1988 og har kun misset den to gange.
”Det er et utroligt godt sted at netværke og vise kunderne de forskellige løsninger,” siger Morten Frost og tilføjer, at man har aftale om at mødes med omkring 10 kunder og 15 leverandører.
”Vi har lært af corona, at man kan meget online, men at komme og møde folk og røre produkterne, det slår alt,” siger Morten Frost.
Salgsdirektør i Juhl A/S, Morten Frost
Personaliseret tryk på indretning
På FESPA er der i år også fokus på at vise, hvor kreativ det kan lade sig gøre med tryk på indretning – kaldet printerior. På grund af den digitale udvikling er det nu både muligt og mindre dyrt end tidligere at trykke personaliserede udgaver af fx tapet, tæpper, puder og meget mere. Det fortalte FESPA’s tekstilambassador og CEO hos Texintel, Debbie McKeegan.
Printerior-udstilling på FESPA