Profil i grafisk branche: Man kan ikke nøjes med digitale medier


Digitaliseringen er det mest drastiske der er sket i de 40 år, Hanne Østergaard har arbejdet med markedsføring i detailbranchen – enten på kundesiden hos Salling Group eller som hun har gjort de seneste 15 år på bureausiden hos Gorm Envision.
Alligevel maner hun til besindighed:
”Når der kommer noget nyt, råber alle vagt i gevær og tror, at hele verden bliver revolutioneret. Det sker jo ikke. Det er jo en lang proces, og det analoge fylder stadig rigtig meget.”
Hun påpeger, at især i detailhandlen, hvor man skal udkomme ugentligt med tilbudsmarkedsføring - kan de digitale medier ikke endnu ikke erstatte det trykte format:
”Det markedsføringstryk, man skal lægge i fx Salling Group, hvor jeg selv har været ansat, kan man ikke nøjes med at udkomme med på de digitale medier eller på de sociale medier endnu. For det første kan man ikke ramme bredt nok, og for det andet, har de store kæder så mange tilbud, at de digitale formater simpelthen ikke kan rumme mængderne eller fange opmærksomheden præcist nok.”
Hanne Østergaard er dog overbevist om, at der på et tidspunkt vil komme digitale medier, der er stærkere end de nuværende, og som kan løse tilbudsmarkedsføringen effektivt i detailhandlen.
”Men der er vi slet ikke nået til endnu. De trykte tilbudsaviser vil bestå i en del år endnu. Hverken tv eller digitale medier kan stå alene i markedsføringen af tilbud, men de kan selvfølgelig supplere hinanden.”
Den unge generation og ledelse
Selvom Hanne Østergaard er overbevist om, at trykte reklameaviser stadig har en lang levetid, har hun de seneste år haft sværere ved at knække koden, når det gælder ledelse af unge medarbejdere.
”Ledelse har været omdrejningspunktet i det jeg har arbejdet med. Jeg har nydt at udvikle mennesker, og jeg synes faktisk, at jeg har været god til det,” siger Hanne Østergaard.
Hun erkender dog, at det var en større udfordring end hun havde regnet med, da hun ansatte en gruppe unge medarbejdere.
”De unge i dag har så høje forventninger til sig selv og til, hvad de mener, de bør og kan bidrage med. Især de unge piger tror, de skal kunne alt - de er perfektionistiske og ambitiøse. Og når så virkeligheden ikke lever op til deres forventninger, bliver de både skuffede over virksomheden og over sig selv og risikerer at blive stressramte. Jeg må erkende, at det ikke lykkedes i det omfang, jeg havde håbet.” Hun tilføjer:
”Jeg har altid nydt at arbejde med unge mennesker, men jeg har ikke oplevet den her udvikling før.”
Flere kvinder i den grafiske branche
Hanne Østergaard, der for nylig holdt afskedsreception for at gå på pension, har siddet i GRAKOMs bestyrelse siden januar 2023 og fortsætter til generalforsamlingen i maj.
”Det har været spændende at være med i GRAKOMs bestyrelse og jeg håber, at nu hvor jeg træder ud, at der vil komme andre kvinder med i bestyrelsen. Det er en general udfordring, at der mangler kvindelige ledere og bestyrelsesmedlemmer i den grafiske branche.”

Hanne Østergaard ved sin afskedsreception fra Gorm Envision i sidste måned.
CV Hanne Østergaard
2010 – 2025 Chief Production Officer i Envision, en del af First Chair Group
2004 – 2010 Marketing, media & production manager for Bilka Reklame hos Salling Group
2002 – 2005 Produktions- og kundechef hos Bording