Politisk parti vil have bøgerne tilbage i undervisningen
Det er ikke kun i Danmark, at der er store problemer med læsefærdighederne hos børn og unge.
Også i de andre nordiske lande er der problemer med læsefærdighederne. Derfor afsatte den svenske regering forleden 176 mio. SEK til indkøb af skøn- og faglitteratur til børnehaver og skoler. Nu stiller det norske parti KrF (Kristelig Folkeparti) forslag om en ”kraftig bevillingsforhøjelse til trykte lærebøger senest i statsbudgettet for 2025”.
KrF ønsker, at trykte bøger skal være det centrale læringsmiddel i de norske skoler, især for de yngste børn, mens digitale læremidler skal være et supplement.
I Danmark har tre borgmestre senest meldt ud, at der bliver nødt til at komme økonomisk hjælp, hvis skolerne skal kunne levere på børne- og undervisningsminister Matias Tesfayes anbefalinger om, at man kun skal bruge skærme i de danske skoler, når det er didaktisk og pædagogisk hensigtsmæssigt. Det kræver nemlig, at skolerne får flere bøger.
Også det norske forslag slår på, at der er mangel på trykte lærebøger i skolerne. KrF har tidligere forslået en storstilet satsning på trykte lærebøger på 500 mio. NOK i statsbudgettet. Nu forsøger man så endnu en gang ved at stille et forslag uden et konkret beløb.
GRAKOMs adm. direktør Carina Christensen mener, at også i Danmark bør der ske nationale tiltag, hvis udviklingen med elevernes utilstrækkelige læsefærdigheder for alvor skal vendes:
”Det er prisværdigt, at politikerne i vores nabolande går så konkret til værks og peger klart på behovet for flere midler til indkøb af bøger. De har nemlig ret i, at velmente og overordnede anbefalinger ikke løser ret meget i sig selv. De skal følges op af konkrete tiltag og planer – og ikke mindst midler. I GRAKOM er vi også stærkt optaget af at vende udviklingen med faldende læsefærdigheder hos vores børn og unge, og derfor arbejder vi i også på, at der bliver afsat økonomiske ressourcer til at indkøbe flere fysiske bøger i danske skoler”.