Mismatch mellem kundernes efterspørgsel efter hurtigere leveringstider og virksomhedernes investeringer
I denne uge blev FESPAs rapport om trends og tendenser inden for digitaltryk og storformat præsenteret for FESPA Denmarks medlemmer på to medlemsarrangementer i henh. Fredericia og Ballerup. I alt omkring 40 deltagere fik en gennemgang af FESPAs Head of Associations & Technical Lead, Graeme Richardson-Locke, som var glad for at kunne præsentere rapporten, som ikke har været udgivet siden 2018 pga. Covid-19.
Undersøgelsen bag rapporten har 1.778 besvarelser fra hele verden og respondenterne er ledere inden for FESPAs segment: Digitaltryk og storformat, heraf er der 62 svar fra virksomhedsledere i de nordiske lande.
Men selvom man måske arbejder i et andet segment i den grafiske industri – eller inden for kommunikation i det hele taget – kan der godt være inspiration at hente fra undersøgelsens hovedresultater.
Virksomhedsledere generelt har fx en tendens til at mene, at det kommer til at gå deres egen virksomhed bedre end branchen generelt.
Det har virksomhedsledere inden for FESPA-segmentet også: 71 pct. er meget eller rimelig optimistiske i forhold til fremtiden for deres egen virksomhed, mens 57 pct. er i samme grad optimistiske for branchen som helhed.
Det mest interessante i den sammenhæng er måske den lave andel af respondenter, der er positive for fremtiden. FESPA har nemlig også tal for, hvor hvordan det har udviklet sig siden 2007, hvor man udkom med den første Print Census Report og tallet for 2023 er det laveste i alle årene.
Sådan vil grafiske virksomhedsledere investere
Virksomhedslederne har dog en ide om, hvad der skal til for at imødegå en eventuel nedgang. Rapporten viser nemlig, at når de investerer, så er det for at komme ind på nye markeder med nye produkter.
Og det gælder uanset om det er teknologiske investeringer eller andre investeringer.
Dernæst skal nye investeringer øge trykkvaliteten, reducere omkostningerne, øge kapaciteten og øge hastigheden i produktionen.
Stigning i efterspørgsel efter hurtigere leveringstid
Der er et mismatch mellem virksomhedsledernes prioritet om at øge hastigheden, som ligger på fjerdepladsen over prioriteter, og det, at hurtigere leveringstid er den type kundeefterspørgsel, der har været mest stigende i den senere tid. Dernæst har det at kunne købe i mindre oplag samt efterspørgsel efter versionering/personalisering været mest stigende.
Når nu hurtigere leveringstider er har været mest stigende som efterspørgsel, undrer det markedschef i GRAKOM, Michael Brochmann, at 56 pct. ikke har planer om at investere i web2print:
”Det kan undre, når der er stigende krav om hurtigere leveringstider og fleksibilitet i form af at kunne købe i mindre oplag og versionere, at mere end halvdelen af respondenterne ikke påtænker at investere i web2print løsninger, og at mere end 60 pct. ikke påtænker at indføre MIS i deres forretning.”
Michael Brochmann fortsætter:
”Kravene fra kunderne om nem tilgang til bestilling og tilpasning af ordrer harmonerer ikke med tendensen til at branchen tilsyneladende i stor stil fastholder den traditionelle og mere langsommelige ordrehåndtering.”
Nogle af deltagerne på mødet på Hotel Lautrup Park i Ballerup, inkl. GRAKOMs markedschef, Michael Brochmann, i forgrunden, som ved slutningen af mødet reklamerede for en medlemstur til FESPA Global Print Expo 2024 i Amsterdam til marts næste år, World Wrap Masters Denmark i Fredericia også i marts næste år samt Club FESPA-online, hvor man kan finde inspiration om, hvad der sker inden for digitaltryk og storformat.