Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Greenwashing: Folketinget har vedtaget en ændring af markedsføringsloven

Greenwashing: Folketinget har vedtaget en ændring af markedsføringsloven
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Mandag 26. maj 2025
Nu er Forbrugermandens praksis på miljømarkedsføringsområdet blevet vedtaget af Folketinget.

Folketinget har i dag vedtaget en ændring af markedsføringsloven, så der fremover vil blive stillet strengere krav til virksomheder dokumentation af deres miljøudsagn i markedsføringen. Det skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.

Når virksomheder markedsfører sig med miljøudsagn som for eksempel ”miljøvenlig”, ”grøn”, ”CO2-neutral” eller lignende, så bliver kravene til deres dokumentation bag udsagnene skærpet med den nye ændring af markedsføringsloven.

Formålet er at styrke forbrugerbeskyttelsen fra virksomheders udsagn som ‘grøn’, miljøvenlig’ og ‘CO2-neutral’ og få virksomhederne til at bruge specifikke miljøudsagn, som forbrugerne kan forstå.  

Selvom reglerne – som bunder i et EU-direktiv – skærpes, afspejler de en praksis, som Forbrugerombudsmandens allerede følger på området.

Loven træder i kraft i september 2026. 

GRAKOM har tidligere skrevet om, hvad de nye regler går ud på.

Læs også
Et ny lovforslag indfører to markedsføringsforbud: Virksomheder må ikke længere markedsføre klimakompensation, og private miljømærker uden tredjepartsverificering bliver forbudt. Også miljøpåstande bliver nævnt eksplicit i det nye forslag, hvor man tidligere blot har brugt ordet 'vildledning' for markedsføring af miljøvenlige tiltag.
Efter massivt politisk pres har regeringen netop besluttet at reducere virksomhedernes gebyrer til producentansvaret for emballage. Efter kritik af uens priser i kommunerne vil man nu også sikre ens beregningsmetoder i kommunerne landet over samt undersøge, hvad Danmark kan lære af tilsvarende ordninger i vores nabolande.