Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Greenwashing: Folketinget har vedtaget en ændring af markedsføringsloven

Greenwashing: Folketinget har vedtaget en ændring af markedsføringsloven
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Mandag 26. maj 2025
Nu er Forbrugermandens praksis på miljømarkedsføringsområdet blevet vedtaget af Folketinget.

Folketinget har i dag vedtaget en ændring af markedsføringsloven, så der fremover vil blive stillet strengere krav til virksomheder dokumentation af deres miljøudsagn i markedsføringen. Det skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.

Når virksomheder markedsfører sig med miljøudsagn som for eksempel ”miljøvenlig”, ”grøn”, ”CO2-neutral” eller lignende, så bliver kravene til deres dokumentation bag udsagnene skærpet med den nye ændring af markedsføringsloven.

Formålet er at styrke forbrugerbeskyttelsen fra virksomheders udsagn som ‘grøn’, miljøvenlig’ og ‘CO2-neutral’ og få virksomhederne til at bruge specifikke miljøudsagn, som forbrugerne kan forstå.  

Selvom reglerne – som bunder i et EU-direktiv – skærpes, afspejler de en praksis, som Forbrugerombudsmandens allerede følger på området.

Loven træder i kraft i september 2026. 

GRAKOM har tidligere skrevet om, hvad de nye regler går ud på.

Læs også
Et ny lovforslag indfører to markedsføringsforbud: Virksomheder må ikke længere markedsføre klimakompensation, og private miljømærker uden tredjepartsverificering bliver forbudt. Også miljøpåstande bliver nævnt eksplicit i det nye forslag, hvor man tidligere blot har brugt ordet 'vildledning' for markedsføring af miljøvenlige tiltag.
GRAKOMs 150-års jubilæumsfest samlede hele kommunikationsindustrien til en uforglemmelig fejring i FÆNGSLET i Horsens. En aften, hvor vi både hyldede fortiden og kiggede mod fremtiden.