Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Greenwashing kommer med i markedsføringsloven

Greenwashing kommer med i markedsføringsloven
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Torsdag 27. februar 2025
Et ny lovforslag indfører to markedsføringsforbud: Virksomheder må ikke længere markedsføre klimakompensation, og private miljømærker uden tredjepartsverificering bliver forbudt. Også miljøpåstande bliver nævnt eksplicit i det nye forslag, hvor man tidligere blot har brugt ordet 'vildledning' for markedsføring af miljøvenlige tiltag.

I går – den 26. februar – fremsatte erhvervsminister Morten Bødskov (S) et lovforslag om at ændre markedsføringsloven, så alt hvad der har med markedsføring af miljøvenlige aktiviteter bliver direkte nævnt i markedsføringsloven og ikke blot længere går under ’vildledning af forbrugerne’.

Forbud mod markedsføring af klimakompensation

Ifølge forslaget vil der blive indført et forbud mod markedsføring af, at et produkt har ’en neutral, reduceret eller positiv indvirkning på miljøet’, hvis reduktionen baseres på grundlag af kompensation for drivhusgasemissioner. Den ændrede lovgivning skyldes en ændring i EU’s direktiv om urimelig handelspraksis. Formålet er med andre ord at beskytte forbrugerne, når virksomhederne markedsfører deres grønne omstilling.

Forbrugerombudsmanden anbefaler, at virksomhederne i deres markedsføring beskriver konkret, hvad de gør:

”Hvis en virksomhed køber kreditter i klimaprojekter, så beskriv det i markedsføringen – men uden at love forbrugerne, at CO2-udledningen ved et produkt eller aktivitet derved bliver kompenseret eller neutraliseret.’ Forbrugerombudsmanden kommer også med et eksempel:

”For hver solgte (produktnavn), støtter vi (fx plantning af nye træer) gennem (klimaprojekt), hvorved der over de næste 20 år bliver bundet (antal kg/tons) CO2.”

Pas på private miljømærker

Miljømærker som ikke er baseret på en tredjepartsverifikationsordning bliver også forbudt med det nye forslag til ændring af markedsføringsloven. Det betyder, at private mærkeordninger, kvalitetsmærker og lignende vil blive vildledende, hvis de ikke er verificeret af tredjepart. Det man kan bruge uden problemer, er de offentlige mærker som fx Svanen og Blomsten.

Miljøpåstande nævnes eksplicit

Forbrugerombudsmanden har længe givet vejledning i, hvordan virksomheder bør bruge miljøpåstande i deres markedsføring. Det har dog ikke tidligere eksplicit indgået i lovgivningen, men har fundet anvendelse under ’vildledning’.

Lovforslaget indbygger nu et forbud for virksomheder mod at fremsætte miljøanprisninger, som ikke kan underbygges med dokumenterede og verificérbare data. Det betyder, at påstande som eksempelvis miljøvenlighed, bæredygtighed eller CO₂-neutralitet skal kunne bevises, så forbrugerne ikke vildledes.

Loven skal behandles af Folketinget den 19. marts, og hvis den – som forventet – bliver vedtaget – vil loven gælde fra den 27. september 2026.

 

Lovforslaget kan læses her

Læs også
Kom og vær en del af denne spændende og festlige dag, hvor vi samler hele kommunikationsindustrien og sætter fokus på branchens fremtid i en verden præget af stor usikkerhed og forandring. 
PostNords exit fra brevmarkedet i 2026 betyder store forandringer, men ifølge FK Distribution er der fortsat flere muligheder for magasinomdeling. "Jeg deler ikke markedets nervøsitet for højere priser," siger adm. direktør Andreas Hald, der peger på, at både FK Distribution og DAO har en interesse i at holde priserne stabile.