Fremtidens emballage formes af bæredygtighed, digitaltryk og nye regler


Fremtidens emballage drives i stigende grad af bæredygtighed, digitaltryk og skærpet lovgivning. Fx viser nye markedsdata fra Smithers, at vandbaseret blæk vinder hurtigt frem, efterhånden som brands prioriterer miljøvenlige løsninger, mens digitaltryk allerede dominerer etiketter og bølgepap og nu breder sig til karton og fleksible folier.
Det blev over 100 branchefolk fra 23 lande præsenteret for til konferencen Shaping the Future with Packaging 2025, som blev afholdt før påske i Bruxelles. GRAKOMs adm. direktør Carina Christensen og bestyrelsesformand Jesper Jungersen deltog også for at få ny viden med hjem til GRAKOMs medlemmer om udviklingen på emballage- og labelmarkedet i Europa.

Europæisk etiketmarked i markant fremgang – med innovation og detailindsigter i fokus
Efter et markant fald i 2023, steg det europæiske etiketmarked med 15 pct. i 2024, lød det fra den internationale brancheforening for den europæiske etiket- og smalbåndsprintindustri, FINAT.
Konferencen, der blev arrangeret af Intergraf og FTA i samarbejde med Smithers, bød også på indlæg fra Across-Consult om detailhandlens strategiske rolle ifm. brandeksponering, hvor man understregede, at supermarkedernes placering af produkter på hylderne har direkte indflydelse på emballagedesign og -valg.
Cases fra Goglio og Ghelfi Ondulati viste, at skiftet fra traditionelt dybtryk til flexo- og hybrid flexo-digital tryk øger fleksibiliteten, forkorter leveringstiderne og giver højere miljøvenlighed, samt at variabelt datatryk markant forbedrer sporbarheden.
Fremtidens emballage er grøn
EU-Kommissionen præsenterede på konferencen de nye PPWR-krav til emballage- og affaldshåndtering, som gælder alle produkter, også dem solgt online, og som stiller øgede krav til virksomhedernes ansvar for genbrug og cirkulær økonomi. Det blev dog også sagt, at man tager højde for mindre virksomheders vilkår.
Flere oplæg demonstrerede, hvordan innovation og bæredygtighed kan forenes. Fx præsenterede VPK Group datadrevne emballageløsninger som skræddersyede formater og fanfold-produktion, der både optimerer effekten og reducerer CO₂-aftrykket. Og Diageo fremhævede, hvordan AI-drevet personalisering er i færd med at transformere markedet.
Konferencen blev rundet af med en tydelig konklusion: Fremtidens emballage vil være formet af tre nøgleord – innovation, bæredygtighed og samarbejde. Branchen står over for øgede krav, men også store muligheder. Nyttigt og vigtigt input til vores fortsatte arbejde i GRAKOM for en innovativ og bæredygtig emballage- og labelindustri.




Shaping the Future with Packaging blev arrangeret af Integra og FTA Europe i samarbejde med Smithers – og fandt sted d. 10.-11. april i Bruxelles.
Kilde: Integraf.
