Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

”Freelancere er jo en del af mediebilledet”

”Freelancere er jo en del af mediebilledet” Anna Liisberg, kritikredaktør på ISCENE
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Torsdag 02. maj 2024
Hos onlinenichemediet for scenekunst, ISCENE, kan man ikke forstå, hvorfor freelancere ikke kan tælle med, hvis man vil søge den 30 mio. kroner store støttepulje til magasiner.

”Medielandskabet er under forvandling. Det har det været længe, men det afspejles ikke særligt tydeligt i lovgivningen. Heller ikke denne gang, desværre.”

Sådan siger kritikredaktør på onlinenichemediet for scenekunst, ISCENE, Anne Liisberg som en kommentar til mediestøtten, hvor man for at søge den 30 mio. kr. store magasinpulje skal godtgøre, at man som medie har min. tre redaktionelle årsværk. Og det skal være fastansatte eller frivillige. Betalte freelancere tæller ikke med.

Anne Liisberg fortsætter:

”Freelancere er jo en del af mediebilledet. De arbejder ofte for flere forskellige medier, fx skriver vores freelancere også for Weekendavisen, Information og Jyllands-Posten. Det bør Medienævnet tage højde for. At de ikke gør det, peger på, at der er brug for mere viden i nævnet.”

ISCENE har 7.000 modtagere til deres ugentlige nyhedsbrev, og knap 30.000 månedlige unikke brugere, og lever af annoncesalg og fondsmidler.

”Vi er et professionelt, markedsbaseret medie, vi udgiver artikler i flere forskellige journalistiske formater dagligt. Uden mediestøtte er det svært at udvikle os redaktionelt, når vi også skal sælge og producere. Benspændet med freelancerne gør det uhyre svært for nye medier at komme under mediestøtten, så vi må overveje, om det overhovedet er interessant at søge.

Artiklen blev første gang bragt i GRAKOMs magasin: Kommunikationsindustrien

Læs også
Digitaliseringsminister Caroline Stage Olsen har i flere omgange udtalt, at de omfattende GDPR-regler hæmmer innovation og konkurrenceevne for virksomheder. Nu er hun klar til at fjerne de overflødige regler inden for databeskyttelse, og hun vil gerne have input fra de danske virksomheder. GRAKOM ser positivt på initiativet. 
Det er ifølge GRAKOM et positivt første skridt, at EU-Kommissionen har præciseret kravene og simplificeret EUDR-forordningen, men det er ikke nok, skriver GRAKOMs rådgivningschef Per Kaae Hansen.