Fra juristen: Forslag til direktiv om grøn markedsføring
EU-Kommissionen har den 22. marts 2023 fremsat forslag til direktiv om grøn markedsføring (Green Claims Directive). Formålet med direktivet er at styrke muligheden for at træffe bæredygtige valg samt at stoppe greenwashing. For det første fastsættes der regler om dokumentation af eksplicitte miljøpåstande. For det andet reguleres brugen af miljømærker.
Dokumentationskravet
I forhold til den gældende markedsføringslov, Forbrugerombudsmandens vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande mv. fra 2014 samt Forbrugerombudsmandens kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring fra 2021 vil forslaget medføre ændringer af retstilstanden i Danmark for så vidt angår dokumentation af eksplicitte miljøpåstande.
Med forslaget skal den erhvervsdrivende på tidspunktet for markedsføringen af sin miljøpåstand fremlægge dokumentationen herfor og henvise til dokumentationen i forbindelse med miljøpåstanden, fx ved hjælp af et link til den erhvervsdrivendes hjemmeside, jf. forslagets art. 5, stk. 6. Den erhvervsdrivende er dog ikke forpligtet til at fremlægge erhvervshemmeligheder, jf. litra c.
Markedsføringsloven indeholder ikke et krav om, at sådan dokumentation skal fremlægges offentligt, herunder tidspunktet herfor. I praksis har den erhvervsdrivende efter de gældende regler kunnet fremlægge dokumentation efterfølgende, når og hvis en håndhævende myndighed har anmodet herom.
Dokumentationskravet efter forslaget omfatter også en pligt til at fremlægge en erklæring om miljøpåstandens rigtighed fra en uafhængig sagkyndig, jf. litra e.
Den erhvervsdrivende skal redegøre for klimarelaterede påstande, herunder oplyse hvorvidt påstanden bygger på CO2-kompensation og klimakreditter, herunder hvilken del af påstanden, der vedrører den erhvervsdrivendes egen drift, og hvilken del der er afhængig af klimakompensation. Der stilles også krav til kompensationens og kredittens eksistens og dokumentation, jf. litra f.
Forslaget angiver fire eksempler på eksplicitte miljøpåstande:
- ”T-shirt fremstillet af genanvendte plastflasker”
- ”CO2-kompenseret levering”
- ”Emballage fremstillet af 30 % genanvendt plast”
- ”Havvenlig solcreme”.
Implicitte miljøpåstande omfattes ikke af forslaget, hvilket en europæisk miljøorganisation har rejst kritik af. Forslaget indeholder ikke eksempler på miljøpåstande, der ikke vil være omfattet af forslaget. Sådanne implicitte miljøpåstande eller ikke-eksplicitte miljøpåstande kunne fx tænkes at være udsagn om ”grønne” eller ”øko-venlige” produkter eller virksomheder.
Miljømærker
Med forslaget skærpes reglerne om miljømærker. Miljømærker skal efter forslaget bl.a. opfylde direktivets regler for eksplicitte miljøpåstande, jf. art. 7, stk. 1. Miljømærker, der bygger på en rating eller score, må kun anvendes, hvis de er etableret på grundlag af EU- regler, jf. art. 7, stk. 2.
Nye offentlige mærkningsordninger vil kun kunne udvikles af EU, jf. art. 8, stk. 3. Nye private miljømærker skal indeholde større miljøambitioner end eksisterende ordninger og skal forhåndsgodkendelse, jf. art. 8, stk. 5. Godkendte miljømærker optages på en oversigt, der udgives af EU-kommissionen, jf. art. 8, stk. 7.
Sanktioner
Forslaget indeholder endvidere bl.a. regler om sanktioner i form af bøder og udelukkelse fra offentlige udbud samt en række undtagelser for meget små erhvervsdrivende.
Forslaget skal behandles af Europa-Parlamentet og Rådet.
Kilder
Proposal for a directive on the European parliament and of the council on substantiation and communication of explicit environmental claims (Green Claims Directive, COM(2023) 166 final, 2023/0085(COD)) Mulighed for bæredygtige valg og slut med grønvaskning (europa.eu) og artikel bragt på Financial Times hjemmeside den 22. marts 2023 med titlen: “Weakened EU greenwashing rules under attack”, link: Weakened EU greenwashing rules under attack | Financial Times (ft.com)