Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Flyselskab politianmeldt for at bruge ordet bæredygtig

Flyselskab politianmeldt for at bruge ordet bæredygtig Foto: Colourbox
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Onsdag 22. januar 2025
KLM har i en radioreklame brugt ordet bæredygtig. Ifølge Forbrugerombudsmanden gav det forbrugerne indtryk af, at der var større klima- og miljømæssige fordele, end der i realiteten var.

I en radioreklame brugte flyselskabet KLM ordet bæredygtig. Udtalelsen lød: ” Der er lidt vej endnu, men nu tager vi hos KLM et stort skridt mod at rejse lidt mere bæredygtigt. Nu indgår der nemlig en del bæredygtigt flybrændstof i alle vore billetter. Hvis du vil flyve mere bæredygtigt og accelerere udviklingen, kan du vælge at tilkøbe mere, når du booker din billet.”

Forbrugerombudsmanden mener, at ovenstående udsagn giver forbrugerne et indtryk af, at det medfører større klima- og miljømæssige fordele at flyve med KLM, en det i realiteten gør.

KLM tilsætter 1 procent bæredygtigt flybrændstof til flyvningerne, og det stemmer efter Forbrugermandens opfattelse ikke overens med den forståelse forbrugerne får.

”Forbrugerne forventer større klima- og miljømæssige fordele, når et produkt markedsføres mere bæredygtigt, end hvad tilfældet var med KLM’s tilføjelse af 1 procent bæredygtigt flybrændstof i 2023 og 2024,” skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Forbrugerombudsmanden skriver endvidere, at selvom begrebet ’bæredygtigt flybrændstof’ er brugt i EU’s ReFuelEU Aviation-forordning, som skal sikre lige konkurrencevilkår for bæredygtig lufttransport, er det efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke lovligt at anvende vildledende bæredygtighedsudsagn i markedsføringen af flyrejser.

Læs også
Drikkeflaskevirksomhed har brugt udsagn som “900 gange mere miljørigtigt end flaskevand”.
Formålet med risikostyring er at optimere omkostninger, profit og lagerbeholdninger, hvis der indtræffer begivenheder, som påvirker forsyningskædens effektivitet og stabilitet.