EU-Kommissionen trækker Green Claims-direktivet tilbage


EU-Kommissionen har valgt at trække sit forslag til Green Claims-direktivet tilbage. Det sker efter, at de to store grupper i Europa-Parlamentet: EPP (hvor Det Konservative Folkeparti er medlem) og ECR (hvor Danmarksdemokraterne er repræsenteret) har erklæret, at de ville stemme imod direktivet på grund af de byrder, det ville pålægge især små og mellemstore virksomheder.
GRAKOMs adm. direktør Carina Christensen glæder sig over beslutningen:
”Vi anerkender naturligvis behovet for troværdig og ansvarlig grøn markedsføring, men tilbagetrækningen af Green Claims-direktivet er en fornuftig beslutning. Der er allerede blevet strammet op på området, og nu har man indset, at Green Claims var overkill – et forslag, der ville have medført uforholdsmæssigt store byrder for især SMV’er. Beslutningen flugter med Kommissionsformand Ursula von der Leyens ønske om at reducere de administrative krav for europæiske virksomheder – en linje, vi har støttet lige fra starten.”
Markedsføringsloven indeholder allerede stramninger
Tilbagetrækningen betyder dog ikke, at virksomheder nu har fripas til grøn markedsføring uden substans. Den opstramning Carina Christensen hentyder til, er bl.a. nye anbefalinger til miljømarkedsføring, som forbrugerombudsmanden kom med i slutningen af 2024 samt en ændring af Markedsføringsloven, som blev vedtaget i maj måned, hvor der bl.a. strammes op for dokumentationen ifm. miljøudsagn i markedsføringen. En lov der tog sit udgangspunkt i EU-direktivet Empowering Consumers for the Green Transition, som har til formål at styrke forbrugernes rolle i den grønne omstilling.
Virksomheder slipper for forhåndsgodkendelse
Forskellen mellem dansk lovgivning og det nu skrottede Green Claims-direktiv ligger især i kravet om forhåndsgodkendelse, siger GRAKOMs chef for ESG og bæredygtig udvikling, Mark Williams.
”'Det, virksomhederne bl.a. slipper for med Green Claims-direktivets tilbagetrækning, er kravet om, at miljøpåstande skulle forhåndsgodkendes af en uafhængig tredjepart, før de måtte bruges i markedsføringen. Kravene til dokumentation for miljøpåstande er dog fortsat gældende.”
GRAKOMs ESG-konsulenter og jurister står klar med rådgivning.