Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

EU-Kommissionen trækker Green Claims-direktivet tilbage

EU-Kommissionen trækker Green Claims-direktivet tilbage Foto: Colourbox
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Mandag 23. juni 2025
Politisk pres, bred kritik og øget fokus på konkurrenceevne har fået EU-Kommissionen til at droppe Green Claims-direktivet. GRAKOM mener det styrker små og mellemstore virksomheder uden at det går ud over miljøet.

EU-Kommissionen har valgt at trække sit forslag til Green Claims-direktivet tilbage. Det sker efter, at de to store grupper i Europa-Parlamentet: EPP (hvor Det Konservative Folkeparti er medlem) og ECR (hvor Danmarksdemokraterne er repræsenteret) har erklæret, at de ville stemme imod direktivet på grund af de byrder, det ville pålægge især små og mellemstore virksomheder.

GRAKOMs adm. direktør Carina Christensen glæder sig over beslutningen:

”Vi anerkender naturligvis behovet for troværdig og ansvarlig grøn markedsføring, men tilbagetrækningen af Green Claims-direktivet er en fornuftig beslutning. Der er allerede blevet strammet op på området, og nu har man indset, at Green Claims var overkill – et forslag, der ville have medført uforholdsmæssigt store byrder for især SMV’er. Beslutningen flugter med Kommissionsformand Ursula von der Leyens ønske om at reducere de administrative krav for europæiske virksomheder – en linje, vi har støttet lige fra starten.”

Markedsføringsloven indeholder allerede stramninger

Tilbagetrækningen betyder dog ikke, at virksomheder nu har fripas til grøn markedsføring uden substans. Den opstramning Carina Christensen hentyder til, er bl.a. nye anbefalinger til miljømarkedsføring, som forbrugerombudsmanden kom med i slutningen af 2024 samt en ændring af Markedsføringsloven, som blev vedtaget i maj måned, hvor der bl.a. strammes op for dokumentationen ifm. miljøudsagn i markedsføringen. En lov der tog sit udgangspunkt i EU-direktivet Empowering Consumers for the Green Transition, som har til formål at styrke forbrugernes rolle i den grønne omstilling.

Virksomheder slipper for forhåndsgodkendelse

Forskellen mellem dansk lovgivning og det nu skrottede Green Claims-direktiv ligger især i kravet om forhåndsgodkendelse, siger GRAKOMs chef for ESG og bæredygtig udvikling, Mark Williams.

”'Det, virksomhederne bl.a. slipper for med Green Claims-direktivets tilbagetrækning, er kravet om, at miljøpåstande skulle forhåndsgodkendes af en uafhængig tredjepart, før de måtte bruges i markedsføringen. Kravene til dokumentation for miljøpåstande er dog fortsat gældende.”

GRAKOMs ESG-konsulenter og jurister står klar med rådgivning.

Læs også
Kvikguiden om miljømarkedsføring fra 2021 bliver erstattet af nye anbefalinger fra Forbrugerombudsmanden. De nye anbefalinger indeholder syv konkrete eksempler.
Et ny lovforslag indfører to markedsføringsforbud: Virksomheder må ikke længere markedsføre klimakompensation, og private miljømærker uden tredjepartsverificering bliver forbudt. Også miljøpåstande bliver nævnt eksplicit i det nye forslag, hvor man tidligere blot har brugt ordet 'vildledning' for markedsføring af miljøvenlige tiltag.