Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Erhvervsminister vil stramme reglerne for influencere

Erhvervsminister vil stramme reglerne for influencere
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Tirsdag 25. juni 2024
Morten Bødskov vil samtidig invitere influencere og fødevarevirksomheder, hvor de skal forsvare den kritik, der er rejst om deres samarbejder er i strid med branchens kodeks for reklame for usunde fødevarer for børn.

Morten Bødskov vil samtidig invitere influencere og fødevarevirksomheder, hvor de skal forsvare den kritik, der er rejst om deres samarbejder er i strid med branchens kodeks for reklame for usunde fødevarer for børn.

I den seneste tid har der været skrevet en del om influencere og deres påvirkning af børn og unge. Det har fået erhvervsminister Morten Bødskov til at melde ud, at han vil undersøge om lovgivningen over for influenceres reklamer skal strammes.

Erhvervsministeren påtænker samtidig at invitere influencere og brancheorganisationer for fødevarevirksomheder til et møde for at tale om en kritik, der også er rejst om, at deres samarbejder kan være i strid med branchens kodeks for reklame for usunde fødevarer til børn.

Morten Bødskov siger i en pressemeddelelse: 

”Virksomheder og influencere har et ansvar for at passe på børn og unge. Det står klart i loven, at man skal overholde god markedsføringsskik. Og vi har jo gentagne gange set, hvordan virksomheder går på kanten med markedsføringsloven med reklamer målrettet børn. Det er uacceptabelt. Jeg synes ærlig talt, at det er en glidebane, at børn og unges venner og idoler i form af influencere reklamerer for fx diverse usunde fødevarer. Det handler om, at vores børn og unge kan have et trygt digital liv.”

Læs også
Producentansvaret og ny EU-forordning har sat emballage øverst på dagsordenen – men reglerne er komplekse, og mange virksomheder savner overblik. På Emballagedagen 2025 viser Returs fagchef, hvordan man kan bryde kompleksiteten ned og se de forretningsmæssige potentialer: Mindre affald, kvalitetsemballage og styrket grøn profil.
For Ecco Print handlede frasalget af storformat og skilte ikke om at slippe traditionen, men om at satse strategisk. Etiketter er lettere at skalere, digitalisere og effektivisere. Samtidig gør det ændrede fokus virksomheden mere fremtidssikret og salgsklar.