Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Emballage: Gode råd fra GRAKOM til virksomheder, der potentielt hører med under den nye lov om udvidet producentansvar

Emballage: Gode råd fra GRAKOM til virksomheder, der potentielt hører med under den nye lov om udvidet producentansvar Foto: Colourbox
Per Kaae Hansen
Direktør for ESG & bæredygtig udvikling Per Kaae Hansen
Torsdag 11. april 2024
Virksomheder skal registrere sig hos Dansk Producentansvar senest 31. august 2024. GRAKOM giver her gode råd til, hvordan man kommer i gang.

Den nye lovgivning om udvidet producentansvar på emballageområdet vil betyde, at alle der tilgængeliggør emballage første gang på det danske marked, fra den 1. juli næste år, altså i 2025, skal betale en afgift i relation til de kategorier og mængder af materialer, som emballagen består af.

Men første deadline i forbindelse med den nye lovgivning er, at alle virksomheder der bliver omfattet af loven, allerede den 31. august 2024 skal være registreret i Dansk Producentansvar (DPA) og have angivet et forventet budget over, hvilke mængder og materialekategorier af emballage, som virksomheden bringer på markedet i 2024.

Sådan registrerer du din virksomhed

Det påhviler virksomheden formelt set at lade sig registrere i Dansk Producentansvar. GRAKOM anbefaler dog, at virksomheden melder sig ind i kollektivordningen Emballageretur, som så vil sørge for at registrere virksomheden hos Dansk Producentansvar.

Når virksomheden er tilmeldt Emballagereturs kollektive ordning, får man instruktion om de materialekategorier, der skal opgøres samt mulighed for indtastning af forventede emballagemængder for 2024.

Det vil på alle måder, som GRAKOM vurderer det, være langt det nemmeste for virksomheden at lade den kollektive ordning Emballageretur sikre og guide virksomheden i forhold til de nye regler for producentansvar. Emballageretur har mange års erfaring med håndtering af producentansvar for andre typer af affald.

Der mangler fortsat afklaringer

I den nye bekendtgørelse for registrering og indberetning af emballage, udgivet i marts 2024, defineres, hvornår en virksomhed optræder i rollen som fabrikant, importør eller distributør. Også begrebet ’tilgængeliggørelse’ bliver defineret i bekendtgørelsen.

Men på trods af det fremskredne tidspunkt for virksomhedernes registrerings- og budgetforpligtelse, står det dog stadig uklart på nogle områder, hvornår en emballage kan anses for at være en emballage og dermed skal tilgængeliggøres første gang. I GRAKOM arbejder vi stadig på at få dette endeligt afklaret med relevante myndigheder, og vi forventer at kunne informere mere om dette inden for den næste måned.

GRAKOM anbefaler

GRAKOM anbefaler de af vores medlemmer - der, jf. bekendtgørelsen om registrering og indberetning, vurderer, at de ’tilgængeliggør’ emballage første gang på det danske marked - at iværksætte to konkrete aktiviteter:

  1. Virksomheden melder sig ind i den kollektive ordning Emballageretur i god tid inden deadline for registrering den 31. august 2024 (man kan indmelde sig her). Indmeldelse vil koste 1.500 DKK/år, men dette beløb vil først blive opkrævet i 2025, forventeligt i april-maj 2025.
    Hvis det viser sig, formentlig inden for de næste måneder, at virksomheden ikke oppebærer et ansvar, jf. bekendtgørelsen, har Emballageretur meddelt GRAKOM, at virksomheden umiddelbart kan udtræde af ordningen uden omkostninger for virksomheden.

  2. Virksomheden påbegynder allerede nu opgørelse af de forventede mængder af emballage for 2024 fordelt på de materialekategorier, der fremgår af registreringsbekendtgørelsen, således at mængderne kan blive registreret i god tid inden deadline for registrering den 31. august 2024.
    Det handler om pap, papir, jernholdige metaller, aluminium, glas, plast, ad- og drikkevarekartoner samt træ.

GRAKOM vil løbende udsende information til medlemskredsen. Hvis du har behov for yderligere afklaring, er du meget velkommen til at kontakte direktør for ESG & bæredygtig udvikling Carsten Bøg (cb@grakom.dk / 20123413) eller rådgivningschef Per Kaae Hansen (pkh@grakom.dk / 27112414).

Læs også
“Vi vil gerne have mindre medister og mere mojo,” sagde Bilkas marketingdirektør Claus Frederiksen på Creative Clubs bureaulederseminar.
På mere end 20 fysiske events, kan alle i hele oktober prøve, hvordan det er at blive udsat for hackerangreb.