Elever på bureau får kunder til at klappe
Det er en helt særlig oplevelse, når kunderne begynder at klappe under et møde. Det sker sjældent, men for reklamebureauet Superego er det sket flere gange, når en ung elev præsenterede bureauets ideer.
”Det er bare en af fordelene ved at have elever. De har fuldstændig fingeren på pulsen, når det kommer til de nyeste trends på sociale medier, og kunderne lytter nøje, når elevere forklarer, hvordan en kunde kan ramme en yngre målgruppe. Det sagde CEO i Superego, Anders Juel på et Creative Club-webinar for nylig om elever på bureauer.
Superegos idé- og konceptudvikler og ansvarlig for Superegos talentprogram, Simon Dalsgaard Nielsen uddybede:
”Det er ikke normalt, at kunderne ligefrem klapper efter en præsentation. Men eleverne bringer noget helt unikt med sig – de er tæt på, hvad der rører sig hos de unge. I det hele taget er kunderne glade for, at vi har en diversitet på bureauet.”
På webinaret, som kan ses her, fortalte Morten Jensen fra Hansenberg i Kolding om, at det kan være tidskrævende at finde de rette elever, og at det kan afholde nogle bureauer til at tage elever ind. Derfor hjælper man da også hos Hansenberg, eller en af de andre syv skoler i landet, der har relevante uddannelser for bureauer, gerne bureauerne med at finde den rigtige elev.
”Vi kender ansøgerne og kan hjælpe jer med at finde et godt match. Bureauerne kan starte med at tage en elev i praktik, så man kan se, om kemien passer, inden man ansætter dem. Vi hjælper også gerne med meget af det administrative arbejde, så processen bliver lettere," lød det fra Morten Jensen.
En af de uddannelser, der er relevante, er uddannelsen som mediegrafiker. Anders Mosumgaard, der er uddannelseschef i GRAKOM, som står bag Creative Club, fortalte på webinaret om de forskellige muligheder for at få en elev eller en praktikant ind på et bureau samt om løn, løntilskud og andre administrative ting. Også Anders Mosumgaard opfordrede til, at man kontaktede ham, hvis kunne være interessant at høre mere om, hvad der skal til for at have en elev på et bureau.
Et koncept for elever
Hos Superego har man gjort det til en del af strategien at tage elever, praktikanter og trainees ind, og erfaringerne er blevet omsat til et fast koncept kaldet SuperTalents. For at skabe de bedste rammer for eleverne, har bureauet udviklet et onboarding-forløb, der gør det klart, hvilke opgaver eleven skal kunne løse i løbet af et år. Det hele følges op med MUS-samtaler og evalueringer for at sikre, at eleven får den rette udvikling og trives i arbejdet.
”Det er vigtigt, at vi som bureau hele tiden giver eleven opgaver, der udvikler dem. Hvis de bliver siddende med de samme ting, så mister de motivationen og forlader os måske. Derfor skal vi tage ansvar for deres udvikling og karrierevej, også efter de er udlært,” sagde Anders Juel på webinaret, og henviste til, at man kan se bureauets koncept på hjemmesiden.
En investering – ikke en udgift
For Anders Juel handler det om at se elever som en investering, ikke en udgift.
”Det må ikke være økonomien, der afgør, om man tager en elev ind. Der skal ikke sælges mange timer, før det går i nul. Men gevinsten ved at have elever overstiger langt de små omkostninger. De bringer viden, energi og ideer ind i huset, som kan flytte både os og vores kunder.”