Det kan være svært at navigere i miljøkrav for emballagevirksomheder – men Newsale Emballage gør en stor indsats
Også emballagevirksomheden Newsale Emballage med blot fire medarbejdere, som lever af specialiseret indpakning, mærker udfordringerne.
”Forbrugerombudsmanden går efter dem, der gør noget forkert ift greenwashing, og det synes jeg er rigtig godt, for det går ofte ud over de små, når de store går over stregen. Vi er selv meget påpasselige med ikke at sige noget forkert, men vi bruger rigtig meget tid på at sikre os dokumentation i forhold til vores produkters miljøvenlighed,” siger stifter af og direktør i Newsale Emballage Frederik Bramm.
Newsale Emballage startede som en webshop. hvor Frederik Bramm solgte mange forskellige produkter, men da han nærmest har fået emballage ind med modermælken, fordi hans familie har arbejdet i emballagebranchen, blev Newsale Emballage efterhånden til en emballagevirksomhed.
I sit arbejde med emballage, er Frederik Bramm meget omhyggelig, så han er sikker på, at han vejleder korrekt, for han vil ikke risikere at sige noget forkert til kunderne.
”Miljøkrav har givet os en række administrative udfordringer. Vi skal dokumentere alt, og jeg kan godt forstå, hvis nogen giver op. Vi bruger 3-4 timer om dagen på det. Vi skal selvfølgelig leve op til at kunne dokumentere, at vores produkter er miljøvenlige, men det er en kæmpeudfordring for en lille virksomhed som vores at navigere i krav og vejlede kunderne uden at komme til at sige noget forkert. Men vi gør selvfølgelig, hvad vi kan,” siger Frederik Bramm, der stiftede Newsale Emballage i 2016.
Virksomheden har været i god vækst, og i 2023 fik man en omsætningsfremgang på 20 pct.
”Selvom det er et nedadgående marked, satser vi på at udvikle os, så vi står stærkt i markedet,” siger Frederik Bramm.
Her får vi al den sparring, vi har brug for
Det udvidede producentansvar, hvor virksomheder skal registrere al deres emballage, er også en administrativ udfordring, som stiller store krav for små og mellemstore virksomheder.
”Spillereglerne er ikke helt på plads, så det er virkelig svært at arbejde med. Vi har fx en kunde, der vil have sorteret sit pap til sin emballage. Det er ikke sådan lige at gøre det, men vi arbejder på at finde en løsning.”
Frederik Bramm har meldt sin virksomhed ind i GRAKOMS FSC Gruppeordning, fordi han derigennem får rådgivning.
”Det gør det også meget nemmere for os, at vi får en vidensbank ved at være medlem af GRAKOMs FSC-certficeringsgruppe. Her får vi al den sparring, vi har brug for til et fast årligt gebyr.”
Relationer er vigtige – og det er digitalisering også
For nylig har Frederik Bramm også søgt en SMV-pulje for at få støtte til at digitalisere kundeoplevelsen.
”Jeg kunne godt tænke mig, at vores kunder selv kunne følge med i kunderejsen og ordrehistorikken, selvom vi fortsat vil producere fysiske kataloger. Vi tror meget på relationer, så det digitale skal bestemt ikke erstatte kundekontakten, men gøre den bedre.”
Også relationen til GRAKOM er vigtig for Newsales.
”Jeg er meget glad for juristerne i GRAKOM. De er virkelig gode, hvis jeg har medarbejderspørgsmål, ringer jeg til juristerne, og de er meget hurtige til at svare. Og ovenikøbet er det en meget bedre forretning for os at være medlem hos GRAKOM end at skulle betale en ekstern juridisk rådgiver.”
Artiklen blev først bragt i GRAKOMs medlemsmagasin: Kommunikationsindustrien 2/2024.