Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Det fik danske GRAKOM-medlemmer ud af at besøge Drupa

Det fik danske GRAKOM-medlemmer ud af at besøge Drupa Laursen Grafisk på besøg hos Eco3 på Drupa
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Torsdag 06. juni 2024
Flere medlemmer havde købt rabatbilletter til Drupa gennem GRAKOM. Her er tre af dem, der fortæller, hvad de fik ud af at være på Drupa-messen, der ikke har været afholdt siden 2016.

Over 11 dage præsenterer 1.646 udstillere fra 52 lande over et område på 140.000 m2 med 18 haller nye teknologier, løsninger og trends inden for den grafiske branche. Over 50 konferencesessions bliver det også til på Drupa-messen, som finder sted i Düsseldorf disse dage og slutter fredag den 7. juni.

Med det store set up, kan man vist roligt sige, at der har været rigeligt at se på ved ”verdens største messe for printmedier, grafisk teknologi og industrielle trykløsninger”, som normalt afholdes hver fjerde år i Düsseldorf.

Grundet corona blev messen aflyst i 2020, mens der var et online event i 2021. Ellers har Drupa ikke været afholdt siden 2016. Messen var faktisk først planlagt til at blive afholdt igen i 2025, men blev altså rykket frem til i år.

En del danskere har også besøgt messen i en eller flere dage, og vi har spurgt nogle af dem, hvad de har fået ud af at være på messen.

Fra direktør i Centrum Bogbinderi, Jan Justesen, der kom hjem i onsdags efter at have været på messen i to dage, lyder det:

”Jeg tror, det er femte eller sjette gang, vi deltager. Vi kommer for at få nye forretningsideer, så vi kigger selvfølgelig især på bogbind, som er vores primære forretningsområde, men også på, om vi kan få nye forretningsideer. Vi kan fx se, at emballage fylder meget mere end tidligere. Og så er der fortsat stor udvikling på digitalisering.”

En anden tendens, som Jan Justesen lagde mærke til, er at der var rigtig mange leverandører fra Kina:

”De kinesiske leverandører fylder mere og mere. Før havde de små stande i periferien af messen. Nu er de inde på midten, hvor alle kommer og har kæmpestore stande.”

Jan Justesen anbefaler, at man tager på Drupa, fordi man får en god fornemmelse af hvilken vej, udviklingen går, og man kommer altid inspireret hjem.

”Vi er i en udfordret situation ift antallet af maskinleverandører. Vi så nogle alternativer, som vi ikke vidste fandtes, og vi har også fået kontakt nu til en mulig leverandør.”

"Jeg kigger efter automatisering og reservedele"

Også adm. direktør i Aller Tryk Jesper Jungersen, er taget på Drupa, han var dernede torsdag og fredag i sidste uge. Det har han gjort så længe, han kan huske.

”Det er primært for at se, hvad der rører sig, og om der er noget nyt. Jeg kigger især efter automatisering og efter at finde nogle kontakter, der kan hjælpe os med reservedele og med at opgradere vores maskiner.”

Han fortæller, at hal 13 er helliget brugtmaskinehandlere,  og at den bliver mere og mere interessant, fordi så få køber nyt.  Jesper Jungersen oplevede også, at det især er inden for flexo og emballageområdet og digitaltryk, at der sker en stor udvikling.  

"En værdifuld Drupa-tur kræver god forberedelse"

Direktør i Laursen Grafisk, Steffen Laursen, kommer med et godt råd til dem, der overvejer at besøge Drupa næste gang:

”En værdifuld Drupa-tur kræver god forberedelse. Hvis ikke man vil overvældes straks man kommer ind ad døren, så gælder det om at have lavet nogle gode aftaler hjemmefra så der er tid til at gå i dybden hos den enkelte udstiller.”

Han tilføjer, at det også handler om at lade sig overraske, så man kan få sat nogle nye tanker i gang.

”Og det kan man ikke forberede hjemmefra.”

Steffen Laursen havde taget syv medarbejdere med, fordi det ”at være flere faggrupper afsted sammen giver nogle fine vinkler på det oplevede. Og naturligvis er der også noget socialt samvær i det.” 

Og så slutter han af med at sige, at Laursen Grafisk helt sikkert er med på Drupa næste gang.

”Vi er helt sikkert med næste gang også.”

Messe Düsseldorf, der står bag Drupa, siger, at næste Drupa-messe finder sted i 2028, men datoen er endnu ikke på plads.

Læs også
Mia Jensen, der er CEO hos influencerbureauet WeAreCube, er en blandt flere i influencerbranchen, der ønsker klarere og strammere lovgivning på området.  
Ecco Print har valgt at indtræde i GRAKOMs FSC®-gruppeordning for små virksomheder. Det er direktør Jan Viberg Elleriis sikker på, vil styrke både virksomheden, kunderne og leverandørerne.