Danmarks Jægerforbund: Vi gik lidt i panik
”Vi gik lidt i panik, da vi blev bekendt med lovforslaget til postloven, det kan jeg vist godt sige.”
Sådan starter kommunikationschef i Jægerforbundet, Joan Brønnum Kvist, da jeg spørger ind til om, hvad de har ændret, nu hvor Jægerforbundet ikke længere har momsfritagelse for distribution af deres magasiner.
Og panikken kan man godt sige, viste sig at være berettiget. Det kommer nemlig til at koste Danmarks Jægerforbund 1,2 mio. kr. ekstra at sende foreningens magasin ud i år. Også selvom de er gået ned i frekvens.
Postloven blev vedtaget ved udgangen af november 2023 og trådte i kraft den 1. januar 2024, og det gav ifølge Joan Brønnum Kvist meget kort tid til at tage en beslutning
”Vi blev nødt til at tage en beslutning, før vi vidste om loven blev endeligt vedtaget, for vi kunne jo ikke vente, når lovens vedtagelse var så tæt på implementeringen, og vi kører med et meget stramt budget.”
Hun fortsætter:
”Vi er udkommet hver måned – bortset fra juli – i 30 år. Vi ved, at vores blad, er en af de vigtigste årsager til, at man er medlem. Jeg har arbejdet her i mange år, og jeg ved også, at det er ekstremt vigtigt for jægerne, at deres blad ligger i postkassen. ikke andre steder. Og til tiden.”
Hvorfor det er så vigtigt lige for jægere, at deres blad ikke stikker halvt ud eller ligge på måtten foran en aflåst dør, er at jægere ofte har skydevåben liggende, og derfor vil de ikke have, at andre skal kunne se, at der bor en jæger, forklarer Joan Brønnum Kvist.
Derfor har man valgt at beholde den nuværende leverandør trods øgede priser og nu også moms. Det ville have kostet 1,5 mio. kr. ekstra med den nuværende frekvens, men med et magasin mindre kom man ned på ’kun’ en ekstraomkostning på 1,2 mio. kr.
”Vi ville i det mindste gerne have haft en længere periode til at loven blev implementeret, fra den blev vedtaget, det var meget kort tid at navigere i.”
Artiklen blev første gang bragt i GRAKOMs blad: Kommunikationsindustrien 1/2024.