Bureaulederundersøgelse: Performancebureauer er mest optimistiske
Bureaubiz’ bureaudirektør-undersøgelse viste for et år siden en meget forsigtig optimisme for første halvår 2024. Forårets undersøgelse var langt mere positiv. I den nyeste undersøgelse, som netop er afsluttet, understreges optimismen.
68 pct. af bureaulederne vurderer, at ordretilgangen vil blive højere eller meget højere de kommende seks måneder ift. de foregående seks måneder. Og forventningen til bruttoavancen ligger på samme niveau.
Det er især performance-bureauerne, der trækker tallet op. Her er det nemlig hele 85 pct. der forventer en højere eller meget højere ordretilgang de næste seks måneder. Også digitalbureauerne er med til at trække op. (‘Andet’ udgør kun 6 bureauer).
Hvordan vurderer du udviklingen vil blive for dit bureau de kommende seks måneder (december 2024 til maj 2025)? – Ordretilgang
Flere vil ansætte
39 pct. forventer at ansætte flere medarbejdere. Det er en mindre stigning i forhold til i foråret, og en stor stigning ift. for et år siden, hvor det lå på 21 pct.
Også her trækker performancebureauerne og digitalbureauerne op sammen med eventbureauerne.
Lønningerne vil stige, men ikke på performancebureauerne
Forventningerne til øgede lønninger er steget fra 40 pct. til 47 pct. Her er det ikke performancebureauerne, der trækker op, tværtimod: Kun 38 pct. ledere på performancebureauer forventer øgede lønninger.
Færre forventer uforandrede lønninger. I foråret var det 57 pct. Nu er det 49 pct.
Fra en bureauleder i undersøgelsen lyder det:
“Markedet er stadig pumpet med alt for høje lønninger til en stor skare af unge medarbejdere, der ikke kan stå distancen inden for, hvad lønrammerne kræver (eksempelvis lønrammer på +65.000 kr., til personer omkring 30 år).”
Bureaulederen fortsætter:
“Ydermere er manglende erfaring fra de højtlønnede unge, et yderst stort problem. For de har svært ved at læse verden, udviklingen og de risici der er forbindet med at rådgive i en volatil verden og inden for fx data og -analyse samt digital markedsføring.”
Svarede forventningerne til realiteterne?
Mens 61 pct. i foråret mente, at ordretilgangen ville være lidt eller meget højere de følgende seks måneder, er det færre, nemlig 52 pct.af bureaulederne der svarer, at ordretilgangen faktisk har været lidt eller meget højere de seneste seks måneder.
En del større var forventningerne til bruttoavancen i forhold til, hvad den egentlig blev. Her sagde 64 pct., at den ville blive lidt eller meget højere, men nu siger kun 48 pct. at den faktisk blev lidt eller meget højere.
35 pct. af bureaulederne mente, at de ville ansætte flere medarbejdere de følgende seks måneder. Rent faktisk var det kun 21 pct. der har haft en lidt eller meget højere udvikling i medarbejderantallet.
Tilsvarende med lønstigninger. Her vurderede 40 pct., at lønnen ville blive lidt højere og 0 pct. at den ville blive meget højere. Nu siger 31 pct. af bureaulederne, at lønnen blev højere. Til gengæld siger 3 pct. at den er blevet meget højere de seneste seks måneder.
Hvordan vurderer du, udviklingen har været i dit bureau henh. inden for de senste seks måneder (maj til oktober 2024) og hvordan den bliver for dit bureau de næste seks måneder (december 2024 til maj 2025)?
Kunderne holder sig stadig tilbage, alligevel kan der komme til at mangle kompetencer
Mange bureauer oplever stadig en en tilbageholdenhed hos kunderne – både som et lavere aktivitetsniveau, en kortere planlægning samt insourcing af især de lettere opgaver.
Derfor er manglen på ordrer stadig den største begrænsning for at øge væksten på bureauet de kommende seks måneder, selvom den er blevet mindre i forhold til i foråret. På nedenstående figur kan man se hvilke faktorer, der mest begrænsede bureaulederne i de fire bureaulederundersøgelser, vi har lavet. Det ser ud til, at begrænsningen af ordrer generelt vurderes til at være et større problem om foråret end om efteråret.
Den eneste faktor, der er blevet en større begrænsning i forhold til undersøgelsen i foråret 2024, er, at man ikke vurderer, at der er tilstrækkelige kompetencer. Det er dog ikke så stort et problem som for et år siden.
Men det kan være, at det bliver det. En kommentar fra en af bureaulederne i undersøgelsen lyder sådan her:
“Jeg tror generelt, bureaubranchen ser ind i kæmpestore udfordringer med at tiltrække og fastholde de dygtigste talenter. Tidligere var bureauerne for mange talenter det ypperste niveau at prøve sig selv af på. Nu oplever jeg, at det tilbud, som bureauerne har som arbejdsplads ikke er lige så attraktivt for talenterne. Så der opstår et mismatch mellem de krav, som medarbejderne skal leve op til og de kompetencer de bringer.”
Bureaulederen fortsætter:
“Kombineret med et øget behov for ledelse og støtte fra leder/kollegaer i opgaveudførelsen, så udfordrer det ressourceforbruget på kunderne samtidig med, at produktet der leveres til kunderne, riskerer at blive dårligere end hidtil. Det er en udfordring, som er kommet snigende over de seneste 5-10 år, men det er nu jeg oplever, at det for alvor udfordrer væksten i bureaubranchen.”
Der vil komme flere artikler fra undersøgelsen vedr. bureauledernes holdninger til ESG, AI og hvilke ydelser bureauerne vil satse på i den kommende tid.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er sendt til 452 bureauer beskæftiget inden for bl.a. reklame, digital, media, kommunikation og public affairs.
101 har svaret på hele eller dele af undersøgelsen svarende til 19 pct.
Undersøgelsesperioden er november 2024.
Hvis du vil vide mere om bureaubranchen, kan du blive klogere på det gennem Bureaubiz’ BureauTrends-rapport. Se mere her.