Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Bureauledere: Tanker om fusion har overhalet opkøb- og salgstanker

Bureauledere: Tanker om fusion har overhalet opkøb- og salgstanker Foto: Colourbox
Torsdag 27. april 2023
På opkøb, på vej til salg eller mulig fusion? Bureauledere er generelt tilbageholdende, men skulle det endelig være, så hælder flere til fusion i dag end for et halvt år siden.

”Går du i salgstanker?” står der ofte i annoncer fra ejendomsmæglere.

Rettes spørgsmålet til bureauledere, så lyder svaret over en bred kam ”i lille grad”.

Bureaulederundersøgelsen fra Bureaubiz tager hvert halve år temperaturen på branchen, og den gennemsnitlige besvarelse for tankerne om salg ligger på et lidt lavere niveau nu end for seks måneder siden.

Bureaulederne gør sig i denne tid ikke mange tanker om salg af bureauet, køb eller fusion. Men mens tankerne om salg er faldet, så er tilsvarende tanker om opkøb steget en smule siden efteråret 2022. Her er det, næppe overraskende, lederne af de største bureauer – med en bruttoavance på over 30 mio. – som ”i nogen grad” gør sig tanker om opkøb.

Størst udvikling på dette felt ses blandt bureauledere, der går med fusions-tanker. Generelt ikke i udtalt grad, men nu så mange sammenlignet med for et halvt år siden, at fusion har overhalet hhv. salgs- og opkøbstanker.

Mads Lindegaard, der er cheføkonom i Creative Club/GRAKOM – Kommunikationsindustrien, siger:

”Tallene er naturlige i et marked, der lige nu er præget af stilstand. Her kan en fusion styrke positionen. Samtidig stiger renterne, og det gør det dyrere at finansiere opkøb – og presser samtidig prissætningen på et bureau i nedadgående retning.”

Skærmbillede 2023 04 26 Kl. 15.29.16

Se undersøgelsen her.

Creative Club afholder et arrangement om bureauhandler, hvor Henrik Jensen fra Brandse & Co fortæller, hvordan man prissætter et bureau. Og så giver han et overblik over, hvilke typer bureauhandler, der har været i Danmark det seneste årti. Desuden vil advokat Claus Damsbo fra Agenda Advokater fortælle om de største faldgruber, når man udarbejder ejeraftaler. Læs mere her.

OM UNDERSØGELSEN

Undersøgelsen er udsendt til 503 bureauer beskæftiget inden for bl.a. reklame, digital, media, kommunikation og public affairs.
Undersøgelsesperiode: 16. marts 2023 til 28. marts 2023.
83 bureauer har svaret på hele eller dele af undersøgelsen svarende til en svarprocent på 17 pct.

Læs også
CMO trendanalysen fra MyResearch kommer ud med de højeste forventninger til væksten i marketingbudgetterne siden 2018.
På Creative Clubs bureaulederseminar kan du desuden høre om, hvilke bureauer, der var vinderne og hvem der var taberne i 2023 og høre om, hvad CMO'erne og bureaudirektørerne forventer for 2024.