Bureauledere: AI øger produktiviteten


For et år siden havde 38 pct. bureauledere en klar strategi for at bruge generativ kunstig intelligens.
Nu er det steget til 47 pct. og 46 pct. har en intern AI-politik. Det viser Bureaubiz’ bureaulederundersøgelse. Det betyder langt fra, at man ikke bruger AI på de fleste bureauer. Allerede for et år siden, sagde 83 pct., at de brugte AI i opgaveløsningen. Og nu siger 83 pct. at AI er bureauets vigtigste forretningsområde.
Som en kommentar fra en bureauleder, der har deltaget i undersøgelsen, lyder:
”Vi har for et par måneder siden afdækket vores medarbejderes brug af diverse AI-værktøjer. En hovedkonklusion var, at godt 80% bruger AI-værktøjer på daglig/ugentlig basis. Mon ikke dette er 100% i løbet af næste år?”
Det er adm. direktør i Brandse & Co. Henrik Jensen enig i:
”Ifølge forskningens verden kommer AI kommer til at transformere alle dele af bureauernes forretningsmodel i de kommende fem til ti år. Det betyder at tallene for anvendelse af AI inden for alle områder vil gå støt og roligt mod 100% i de kommende år.

Henrik Jensen, direktør i Brandse & Co.
Lige nu bruges AI dog ifølge undersøgelsen mest til research og tekstgenerering. Knap en tredjedel bruger AI til billedgenerering, mens kun 15 pct. bruger AI til udvikling af kampagner.

AI er en unik mulighed for at øge produktiviteten
Bureaulederne er ikke i tvivl om, at AI øger produktiviteten i bureauet. Hele 84 pct. er enten enig eller meget enig i den holdning, og kun 27 pct. siger, at AI medfører en lavere pris på bureauets leverancer. Det passer fint til, at 84 pct. bureauledere for et år siden så AI som en forretningsmæssig mulighed for bureauet.
”Hvis vi kigger på de seneste 15 år, har danske bureauledere kæmpet med at få produktiviteten til at følge med inflationen. AI en unik mulighed for at gøre op hermed. Når det så er sagt, er AI’s produktivitetsgevinster svære at realisere ledelsesmæssigt. Erfaringer hos McKinsey siger, at kun 25 pct. af de forventede omkostningsbesparelser realiseres, mens det tilsvarende tal for toplinjevæksten er 31 pct. Karakteristika ved ledere som lykkes er, at de er særligt dygtige til forandringsledelse,” lyder det fra Henrik Jensen.
Flertallet siger til kunderne, hvis bureauet bruger AI
Det er ikke på alle bureauer, at man siger til kunderne, at bureauet har brugt AI. Det sker på 62 pct. af bureauerne, og det er heller ikke alle steder man - endnu – kender til de rettigheder, der er knyttet til brugen af AI (52 pct.).

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er sendt til 452 bureauer beskæftiget inden for bl.a. reklame, digital, media, kommunikation og public affairs.
101 har svaret på hele eller dele af undersøgelsen svarende til 19 pct.
Undersøgelsesperioden er november 2024.
Hvis du vil vide mere om bureaubranchen, kan du blive klogere på det gennem Bureaubiz’ BureauTrends-rapport. Se mere her.