Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Begrænset vækst i det europæiske trykmarked: Labels og emballage er vækstmotorer i branchen

Begrænset vækst i det europæiske trykmarked: Labels og emballage er vækstmotorer i branchen Foto: Colourbox
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Tirsdag 26. november 2024
Selvom digitaltryk vinder frem, er analoge trykmetoder fortsat de dominerende. Udover emballage og labels vinder også bøger og reklametryksager frem. Det viser en undersøgelse fra konsulentvirksomheden Smithers.

Den grafiske branche – især den danske – har i mange år været god til at omstille sig både inden for digitalisering og miljøvenlige løsninger. Derfor står branchen også stærkt på to af de udfordringer, der fortsætter for branchen.

Det viser en undersøgelse fra konsulentfirmaet Smithers om tendenser for det europæiske trykmarked, som blev præsenteret ved et møde i Bruxelles, der var arrangeret af EU-Kommissionen.

Ifølge undersøgelsen vurderes det europæiske trykmarked at udgøre 189 mia. euro i 2024. 2025 forventes at være stort set status quo med en minimal stigning på 0,5 pct.

Som vi også ser det i Danmark, vil emballage og etiketter være områder med den største fremgang i Europa. I 2024 udgør værdien af emballage og labels 62 pct. af det samlede europæiske trykmarked, men kun 33 pct. af den samlede volumen. De eneste produkter, der vækster inden for tryk, udover emballage og labels, er bøger og reklametryksager.

Sikkerhedstryk, kataloger og aviser fortsætter den nedgang, der har tegnet sig gennem en årrække.

Analoge trykmetoder fylder stadig markedet

Ifølge Smithers' undersøgelse bliver den overvejende del af tryk både i volumen og værdi domineret af analoge trykmetoder. Men digitaltryk fortsætter med at vokse kraftigt – især inkjet som ventes at stige med 5 pct. frem mod 2028. I 2024 udgør digitaltryk 19 pct. af værdien af det samlede printmarked, men kun 5 pct. af mængden. Af analoge metoder er der dog en, der stadig er i fremgang, nemlig flexotryk, som ifølge rapporten har vækstpotentiale frem til 2028 på godt 1 pct.

Dokumentation kommer til at trække ressourcer

Det kommer ikke som nogen overraskelse, at efterspørgslen efter miljøvenlige løsninger fortsat er stigende, og samtidig stiller det endnu større krav om dokumentation, fordi det påvirker hele forsyningskæden. Den dokumentation kommer til at trække ressourcer i de grafiske virksomheder.

Men måske kan AI hjælpe. I hvertfald vurderes AI-integration og cloud-baserede løsninger til at vinde frem for at forbedre effektiviteten og reducere omkostningerne.

Ifølge rapporten vil globale kriser og ændrede forbrugerpræferencer også presse de grafiske virksomheder til både at fokusere på innovation og omstrukturering.

Morgendagens vindere

Smithers’ undersøgelse kommer også ind på fremtiden set ud fra Drupa 2024. Her var workflow-automatisering og digitale løsninger som in-line kvalitetskontrol og cloud-print blandt de vigtigste temaer.

Som nævnt er emballagebranchen i fremgang, og man så også på Drupa, at flere udstillere havde skiftet fokus fra grafisk tryk til emballage- og etiketløsninger.

Endelig skal man ikke forvente, at konkurrencen fra kinesiske og indiske producenter bliver mindre.

Konklusionen på rapporten er, at europæiske grafiske virksomheder fortsat står overfor betydelige udfordringer, og dem der investerer i digitalisering og bæredygtige løsninger samtidig med, at de tilpasser deres forretningsmodel og tager beslutninger ud fra data, vil være morgendagens vindere.

Medlemmer af GRAKOM kan få tilsendt Smithers' præsentation af undersøgelsen ved at skrive til GRAKOMs branchechef Michael Brochmann på mbn@grakom.dk

Læs også
Der var mange spørgsmål og mange deltagere - omkring 200 - da Forbrugerombudsmand Torben Jensen og to repræsentanter fra hans kontor, fyldte salen med masser af eksempler på, hvordan influencere kan navigere på de sociale medier.
Når den nye produktsikkerhedsordning træder i kraft den 13. december, skal de erhvervsdrivende have procedurer, der gør det sikkert for forbrugerne at benytte produkterne. Samtidig bliver der krav om, at både navn på producenten og på eventuel importør til EU skal fremgå af produktet.