Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Aller Media vinder det nye public service-lydunivers

Aller Media vinder det nye public service-lydunivers
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Fredag 31. maj 2024
Til lykke til Aller Media, der netop har vundet et udbud om et nyt lydunivers til børn i alderen 3-13 år. Tilladelsen til at sende det nye lydunivers løber til 2026.

Det er netop blevet offentliggjort, at GRAKOM-medlemmet Aller Media har vundet det nye public service-lydunivers, der blev sendt i udbud i starten af i år.

”Radio- og tv-nævnet har valgt den ansøger, som nævnet vurderer bedst, kan gennemføre det lydunivers, der er besluttet i Medieaftalen, og som vi tror, vil kunne få lyduniverset ud at leve blandt børn og unge. Vinderen – Aller Media A/S - har budt ind med et koncept, der er gennemarbejdet, inddragende og inkluderende," siger formanden for Radio- og TV-nævnet Søren Sandfeld Jakobsen ifølge en pressemeddelelse.

Også hos Aller Media, hvor det er Heartbeats, der konkret kommer til at stå for det nye univers, er man naturligvis glade for at have vundet udbuddet.

”Vi er selvfølgelig megastolte over, at vi har vundet ikke bare Radio- og tv-nævnets tillid, men selve muligheden for at skabe et trygt og godt sted, hvor alle 3-13-årige børn i Danmark kan blive underholdt, oplyst, inspireret og udfordret med kvalitetslydkoncepter”, siger Christina Marcher Lundegaard, der bliver chefredaktør på det nye lydunivers til børn.

Og fra adm. direktør i Aller Media Danmark Charlotte Riparbelli lyder det:

”Det er kæmpestort for Aller Media Denmark og for Heartbeats. Det er et udtryk for den digitalisering Aller Media har været igennem de sidste fire år, hvor vi har haft fokus på digitale medieformater. Det her viser, hvor langt vi er nået i vores digitaliseringsproces. Jeg er pavestolt."

Også GRAKOMs adm. direktør Carina Christensen er glad på Aller Medias vegne: 

”I GRAKOM ønsker vi vores medlem Aller Media stort tillykke med det vundne udbud. Man kan ikke undervurdere, hvor stort et arbejde det har været at udarbejde og vinde denne vigtige opgave. Det er en betroet og ærefuld opgave at skulle stå for at skabe et højtkvalitets lydunivers til de 3-13 årige. Jeg ved, at ledelsen og medarbejderne i Aller Media vil gøre deres ypperste for at levere et stærkt og skarpt produkt til de mange børn og unge, der med sikkerhed vil lytte med. Børn og unge i hele landet kan godt begynde at glæde sig”.

Aller Media skal med deres nyt lydtilbud udgive originalt og relevant indehold, der skal omfatte nyheder og som minimum programmer i fire af følgende kategorier: Samfund, kultur, drama, underholdning, viden og musik. Målgruppen er børn i alderen 3-13 år.

Lyduniverset forventes at gå i luften i slutningen af 2024, og tilladelsen vil løbe til og med 2026 med mulighed for forlængelse.

Aller Media får 62,5 mio. kroner fordelt over tre år med 13,2 mio. kr. i 2024 og 26,4 mio. kr. i henholdsvis 2025 og 2026.

Public service-lyduniverset for børn og unge blev besluttet i Medieaftalen 2023-2026 mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti.

Læs også
For at kunne deltage i det netop offentliggjorte udbud, skal man kunne levere 20 timers nyproduceret indhold om ugen til de 3-13-årige inkl. en halv times nyheder.
Hele 83 pct. i Bureaubiz' bureaulederundersøgelse anser AI som det vigtigste forretningsområde i de næste seks måneder. Bureaubranchen er nået til fase 3, siger Henrik Jensen, der har forskningen i ryggen.