Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Digitalt lydunivers til børn: Nu er udbuddet offentliggjort

Digitalt lydunivers til børn: Nu er udbuddet offentliggjort Foto: Colourbox
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Mandag 19. februar 2024
For at kunne deltage i det netop offentliggjorte udbud, skal man kunne levere 20 timers nyproduceret indhold om ugen til de 3-13-årige inkl. en halv times nyheder.

Et digitalt public service-lydunivers er netop sendt i udbud hos Slots- og Kulturstyrelsen. Hvis man gerne vil i spil til udbuddet, skal man kunne stille med en selvstændig redaktion, der skal producere 20 timers nyproduceret indhold om ugen til en målgruppe bestående af 3-13-årige.

I udbuddet, som man kan se her, er det også defineret, at der skal sendes mindst 30 minutters nyheder om ugen, og at indholdet udover nyheder skal omfatte 4 af følgende 6 kategorier: Samfund, kultur, drama, underholdning, viden, musik.

For det får man 62,5 mio. kroner fordelt over tre år med 13,2 mio. kr. i 2024 og 26,4 mio. kr. i henholdsvis 2025 og 2026.

Ansøgerne til udbuddet vil blive bedømt på programplaner (35 pct.), distribution (35 pct.) og kvalitet og realismen i planen for driften (30 pct.).

Udbuddet er en konsekvens af medieaftalen, der blev indgået i juni 2023 af regeringen, SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti.

Efter at bekendtgørelsen har været i høring, er kravene ændret fra 30 timers produceret indhold til 20 timer.

Der er ansøgningsfrist den 18. marts 2024 kl. 12.00.

Læs også
Med den nye lov om bæredygtighedsrapportering vil man tydeligere kunne se, hvem der reelt er grønne, og hvem der bare bryster sig af det. Der følger dog også administrative byrder med rapporteringen, og her bør der følge vejledning og støtte til virksomhederne, siger GRAKOMs adm. direktør Carina Christensen.
Christina Toftegaard Nielsen, der som Forbrugerombudsmand havde stort fokus på greenwashing, skal nu være forperson for Miljømærkenævnet.