Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

2023 blev et magert år i bureaubranchen

2023 blev et magert år i bureaubranchen Fra et tidligere bureaulederseminar på Holckenhavn Slot
Mandag 19. august 2024
Men samtidig har bureaubranchen holdt fast i medarbejderne, og det har ført til et større fald i overskuddet. Det viser den årlige Nøgletalsanalyse, der bliver offentliggjort til september på Creative Clubs bureaulederseminar.

Af Finn Graversen, journalist

I 2022 trodsede bureaubranchen al logik og voksede med 13,1 pct. trods krig i Ukraine, tårnhøj inflation og rekordlav forbrugertillid. Væksten kom endda oven på et endnu bedre år, idet væksten i 2021 var på 15,1 pct.

Men i 2023 kom branchen ned på jorden igen.

Den årlige Nøgletalsanalyse med nøgletal på ca. 400 bureauer, der bliver offentliggjort til september i forbindelse med det årlige Bureaulederseminar i Creative Club, viser en vækst på 0,5 pct. Det er trods alt positivt men må dog karakteriseres som magert. Og kigger vi lidt dybere ned i tallene, så vil tallet stå med rødt, hvis man holdt Danmarks største bureau, VML Map (det tidligere Wunderman) ude af regnestykket.

Væksten på 0,5 pct. svarer til ca. 60 mio. kr. og VML Map voksede alene med 100 mio. kr. Men VML Map er orienteret mod det globale marked, og på det grundlag kan man sige, at det danske marked for bureauydelser måske faldt en anelse.

VML Maps vækst udgør desuden næsten halvdelen af de digitale bureauers vækst på 4,2 pct.

Herudover kom Design-gruppen også ud med vækst – faktisk hele 12,2 pct. Men her er Designit ikke mere med. Bureauet har regnskabsår til 30. april, men har de andre år afleveret medio juli. Det er ikke sket i år. Nøgletalsanalysen indgår i den årlige BureauTrends rapport, og der var deadline primo august. Efterfølgende har Bureaubiz haft kontakt til Designit og det viser sig, at man er ophørt med at lave et koncern-regnskab, og det giver ikke rigtig mening alene at kigge på Designit Danmark. Bureauet ser ud til at have haft en pæn vækst men er bemandet langt ud over, hvad bruttoavancen berettiger til, og derfor giver nøgletallene ikke rigtig mening.

For reklame-, media-, kommunikations- og event-bureauer endte året med et negativt resultat på minus 3-5 pct.

For mediabureauerne blev faldet -4,4 pct. og det er uden Havas, som der endnu ikke er registreret et regnskab på i cvr-registret, selvom det burde være sket for halvanden måned siden.

Samlet set faldt overskuddet for hele branchen med -13,4 pct. og det hænger sammen med, at medarbejdertallet steg med 0,9 pct. Bureauerne ser således ikke ud til at have skåret væsentligt i staben. Det kan hænge sammen med et håb om, at det magre marked bliver kortvarigt. Både den seneste Bureaudirektøranalyse fra Bureaubiz og CMO trendanalysen fra MyResearch fra før sommeren har da også antydet en potentiel vækst i resten af året. Begge er også med i årets BureauTrends-rapport.

Bureaumarkedet i 2023

439 bureauer

  • Bruttoavance 11,361 mia. kr. +0,5 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 924.668 kr. -0,4 pct.
  • Lønandel 68,1 (65,4)
  • Resultat før skat +1,209 mia. kr. -13,4 pct.

Nøgletalsanalysen, CMO trendanalysen og Bureaudirektøranalysen er en del af BureauTrends-rapporten fra Bureaubiz. Den udkommer til september i forbindelse med Creative Clubs Bureaulederseminar, som i år fokuserer på tre centrale områder, der pt optager bureaulederne og som udstikker fremtiden for bureaubranchen: Økonomi og marked samt AI og ESG.

Læs mere om og bestil rapporten BureauTrends her.

Læs mere om og meld dig til Creative Clubs bureaulederseminar her

Læs også
Hele 83 pct. i Bureaubiz' bureaulederundersøgelse anser AI som det vigtigste forretningsområde i de næste seks måneder. Bureaubranchen er nået til fase 3, siger Henrik Jensen, der har forskningen i ryggen.
EU’s Ministerråd har netop vedtaget PPWR-forordningen, som stiller ambitiøse krav om minimumsmål for, hvor meget emballage, der skal være af genanvendeligt materiale, og hvor meget der skal kunne genbruges. Der er også krav til at minimere og undgå unødvendigt emballage.