Nyheder
Søg i vores artikler
Efter et årti med vækst er bureaubranchen nu i minus. Reklamebureauerne står for det største fald i bruttoavancen, mens de digitale bureauer trækker bundlinjen markant ned, viser Bureaubiz’ nøgletalsanalyse 2025.
Også bureaumarkedet som helhed faldt, dog ikke så meget som de digitale bureauer. Kigger man på bundlinjen, bliver forskellen endnu større.
Efterspørgslen efter fysiske skolebøger er stor, og de første 17.500 bøger til folkeskoleeleverne er allerede på vej ud i skolerne.
Fra næste tilskrivning af feriefridage er udgangspunktet, at betalingen til medarbejderne sker ved yderlige indbetaling til fritvalgslønkontoen.

11/08/2025
Selv i en digital tidsalder spiller valgplakater en nøglerolle i at engagere vælgere, der ellers er svære at nå.

07/08/2025
På et gratis webinar i Intergraf-regi, vil Industry Initiative fortælle om den nye standard, EUDR-X, som de har udviklet, og som skal understøtte datadelingen i værdikæden.

07/08/2025
Der kan søges til både trykte og internetbaserede nyhedsmedier. Deadline er allerede den 3. september 2025.
GRAKOMs adm. direktør, Carina Christensen skal være rektor for Designskolen Kolding
Gyldendal har lanceret Gyldendals Læsedyst – en landsdækkende konkurrence for 7.-10. klasser, der skal styrke læselysten hos børn og unge. Initiativet åbner op for nye muligheder i branchen.
Regeringen åbner op for en ny overenskomstbaseret erhvervsordning, der skal gøre det nemmere for virksomheder at tiltrække udenlandsk arbejdskraft på danske løn- og arbejdsvilkår.
Kulturministeren har netop afsat 24,4 millioner kroner til at styrke læsekulturen blandt børn, unge og familier. Samtidig har ministeren udtalt til Politiken, at han vil arbejde for at afskaffe den danske bogmoms – som er verdens højeste. GRAKOM hilser begge initiativer varmt velkomne som tiltag, der kan fremme bogen og læsning.
Scandinavian Print Group har opkøbt Strandbygaard og lukker trykkeriproduktionen i Skjern. Der vil stadig foregå grafisk opsætning i Skjern ligesom navnet bibeholdes.
Optimismen i den danske promotionbranche er dalet siden sidste år. Flere forventer lavere omsætning, og kunderne er mere prisfølsomme. Reklameartikler ventes dog stadig at blive det mest efterspurgte produkt.
I en digital tidsalder, hvor trykte medier ofte må vige pladsen, fastholder den italienske specialitetsimportør Supermarco sin tro på magasinets kraft. Kommunikationschef Niklas Roar står bag virksomhedens fysiske magasin, som han ser som en forlængelse af deres brand.
Andelen af annoncører, der undgår at markedsføre miljøvenlige tiltag, er steget markant siden 2023. Usikkerhed om regler og risiko for sanktioner ser ud til at få flere til at holde igen – selvom bureauernes rådgivning vurderes som markant bedre.

24/06/2025
15 nye grafisk teknikere sendte sidste uge deres svendestykker på gaden – og niveauet var højt. To medaljer og en kammeratskabspris blev uddelt som anerkendelse af både fagligt og socialt engagement.
Politisk pres, bred kritik og øget fokus på konkurrenceevne har fået EU-Kommissionen til at droppe Green Claims-direktivet. GRAKOM mener det styrker små og mellemstore virksomheder uden at det går ud over miljøet.
Den teknologiske udvikling, branchens grønne omstilling og behovet for at tiltrække næste generation til den grafiske industri var blot nogle af de temaer, der blev drøftet på konferencen Print Matters 2025 i Zürich, hvor GRAKOM var med. Se de vigtigste nedslag her.
Enkle benspænd som ventetid og refleksion før åbning fik unge til at skære markant ned på tiden på sociale medier, uden at de unge oplever at miste kontakt med deres venner.
Mødet hos Miljøstyrelsen handler om EU’s kommende ecodesignkrav (ESPR), der skal styrke producentansvaret og mindske tekstilaffald frem mod 2030. GRAKOM opfordrer medlemmer, der sælger tekstiler om at deltage i mødet.