Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Influencere

Samarbejder mellem influencere og erhvervsdrivende om markedsføring kan give anledning til juridiske problemstillinger, som parterne bør være opmærksomme på, inden samarbejdet indledes.
Den erhvervsdrivende risikerer bl.a., at der opstår identifikation med influenceren, hvorefter den erhvervsdrivende kan gøres ansvarlig for influencerens overtrædelser af markedsføringsloven. En del af de typiske problemstillinger kan minimeres ved at indgå en skriftlig aftale med influenceren.​

Forbrugerombudsmandens afgørelser samt praksis fra domstolene og klagenævnene illustrerer de typiske faldgruber:

  • Skjult reklame: Skjult reklame er forbudt. Det skal være tydeligt for modtageren, hvis der er kommercielle interesser bag en omtale eller et opslag.
  • Børn & unge: I henhold til markedsføringsloven er erhvervsdrivende forpligtet til at tage særlige hensyn til børn og unge. Markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år må f.eks. ikke:
    • Direkte eller indirekte opfordre til vold eller anden farlig eller hensynsløs adfærd,
    • Indeholde omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol eller andre produkter, der er uegnede,
    • Udøves på eller via profiler på sociale medier, der tilhører eller fremstår som tilhørende børn og unge under 15 år,
    • Anvende børn og unge under 15 år, medmindre anvendelsen indgår i en naturlig sammenhæng for at illustrere eller vise et produkt.
  • Fødevarer: Markedsføring af fødevarer er desuden reguleret af fødevarelovgivningen samt af branchevedtagne kodekser, der håndhæves af private klagenævn. Der findes specifik regulering af bl.a. alkohol, læskedrikke samt særregler om markedsføring af fødevarer rettet mod børn, der indeholder meget sukker, fedt og salt.

GRAKOM har udarbejdet et forslag til en influenceraftale. Aftalen kan rekvireres hos GRAKOM.

Aftalen kan bl.a. regulere spørgsmål om:

  • Hvilke ydelser influenceren skal præstere
  • På hvilke medier, hvornår og hvor længe ydelsernes skal præsenteres
  • Vederlaget og dets beregning
  • Omkostninger
  • Erhvervshemmeligheder
  • Konkurrencebegrænsninger
  • Loyalitet, reklamemarkering og sammenlignende reklame
  • Udnyttelsesrettigheder
  • Immaterielle rettigheder
  • Opsigelse
  • Misligholdelse

Officielle vejledninger og gode råd