FN’s 17 Verdensmål
FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling blev enstemmigt vedtaget på FN’s generalforsamling i september 2015. De 17 mål og herunder 169 delmål markerer retningen for en bæredygtig udvikling og transformation i verden.
Gennem investeringer, udvikling af nye løsninger og måden hvorpå der føres forretning, har virksomheder et stort potentiale for at bidrage til denne bæredygtige udvikling. Dette gør sig gældende indenfor alle brancher og dermed også i kommunikationsindustrien.
At arbejde med verdensmålene betyder at have øje for, hvordan virksomheden kan reducere dens negative indvirkninger samt forstærke dens positive bidrag til den bæredygtige udvikling indenfor hver af de 17 verdensmål. På baggrund heraf kan virksomheden med fordel udvælge en række verdensmål at fokusere på, som er mest relevante for den kontekst, som virksomheden befinder sig og agerer i.
Det er dog vigtigt at have for øje, at verdensmålene er tæt forbundet til hinanden, og at et initiativ, som fremmer ét delmål, kan have en negativ konsekvens for et andet. Derfor er det nødvendigt at have en holistisk tilgang til arbejdet med verdensmålene.
Hos GRAKOM kan vi hjælpe dig og din virksomhed med at identificere de verdensmål, som er mest relevante for netop jeres virksomhed samt rådgive om, hvordan man dokumenterer overensstemmelse. Vi anbefaler desuden, at du tager et kig på Det Grafiske CSR-kodeks. I version 2.0 af kodeks finder du et appendix, som netop handler om, hvordan kodeks og verdensmålene er forbundet samt hvilke verdensmål, der kunne være relevante afhængigt af din virksomheds aktiviteter og fokusområder.
Vil du vide mere?
Ønsker du at høre mere om FN’s 17 verdensmål, kan du kontakte ESG-adfdelingen.