CSR / ESG
Det har længe (jf. årsregnskabsloven) været et krav for store virksomheder at rapportere om CSR i form af en redegørelse for samfundsansvar. Med den nye taksonomiforordning vedtaget i juli 2020 stilles der yderligere krav specifikt i forhold til miljø og klima.
Kravene til rapportering rammer i første omgang de største virksomheder, men vil forventeligt strække sig ud i værdikæderne og på den måde også påvirke de mindre virksomheder, som leverer til de rapporteringspligtige. Derudover ses stigende krav om bæredygtighed og samfundsansvar fra markedet i form af kundernes efterspørgsel. At arbejde strategisk med samfundsansvar, CSR og ESG er derfor ikke blot for de store, men ligeledes noget mindre virksomheder med fordel kan fokusere på for at fremtidssikre deres forretning.
Der findes forskellige rammeværker, som kan anvendes til at gribe arbejdet med CSR/ESG an. Her kan du læse mere om nogle af dem, som er relevante for kommunikationsindustrien.
Vil du vide mere?
Kontakt GRAKOMs ESG-afdeling for mere information.