EU’s skovrydningsforordning (EUDR)
EU-forordningen mod global skovrydning og skovforringelse (EUDR) træder i kraft den 31. december 2025 for store og mellemstore virksomheder og den 30. juni 2026 for små og mikrovirksomheder.
Forordningen har til formål at sikre, at produkter som indeholder soja, palmeolie, kaffe, kakao, kvæg, gummi og træ ikke bidrager til global skovrydning og skovforringelse. Kravene i forordningen omfatter også virksomheder, der producerer og sælger tryksager, emballage og labels.
Det har væsentlig betydning for de krav, der skal overholdes, om virksomheden betegnes som en SMV eller en stor virksomhed (ikke-SMV). Der er således flere krav i forordningen til de store virksomheder. Grænserne for om en virksomhed betragtes som SMV eller en stor virksomhed fremgår af Miljøstyrelsens hjemmeside under FAQ: EU-forordningen mod global skovrydning og skovforringelse (EUDR) - Miljøstyrelsen (mst.dk)
En EU-forordning er en bindende retsakt, der gælder direkte i medlemslandene, når den træder i kraft. I Danmark er Miljøstyrelsen udpeget til at agere tilsynsmyndighed.
Operatør eller forhandler
Kravene i EUDR afhænger også overordnet af, om virksomheden er operatør eller forhandler, men både operatører og forhandlere er forpligtet til at sikre følgende:
• At deres produkter ikke har ledt til skovrydning og skovforringelse i oprindelseslandet.
• At produktionen er foregået i overensstemmelse med oprindelseslandets lovgivning.
• At produkterne er omfattet af en due diligence-erklæring omfattende risikovurdering og sporbarhed i hele værdikæden.
Operatøren har de største forpligtigelser og er som udgangspunkt den virksomhed, der første gang bringer en vare på markedet i EU.
EUDR betragter dog papir, pap og karton som en anden kategori end tryksager og emballage. Det betyder, at virksomheder, som fremstiller tryksager og emballage, altid er operatører også selv om de køber deres materialer inden for EU's grænser.
Virksomheder, der er forhandlere og som videresælger varer inden for EU, kan få status som operatører, hvis forhandleren er en stor virksomhed.
Due diligence-system til risikovurdering
Det centrale begreb i skovforordningen er risikovurdering af leverandørkæden og etablering af et due diligence system i de virksomheder, der er operatører.
Her vil de af GRAKOMs medlemmer, der er operatører og som køber materialer inden for EU, i udbredt grad kunne basere deres egen due diligence-system til risikovurdering på de risikovurderinger, som deres leverandører har foretaget. Det vil dog altid være virksomheden selv, som har det overordnede ansvar for, at de oplysninger, som de giver videre, er korrekte, og at reglerne i forordningen bliver overholdt.
De mindre SMV-operatører har en forpligtigelse til at videregive referencenumre til de due diligence-erklæringer (DDS), der er lavet af operatører længere oppe i værdikæden, hvilket typisk vil være leverandøren af papir, karton eller pap.
De store operatører er forpligtet til at fortage due diligence med risikovurdering og risikominimering af deres leverandørkæde. Derudover er de store operatører forpligtet til selv at udarbejde due diligence erklæringer i EU's informationssystem TRACES.
Virksomhederne er også forpligtet til at udarbejde og årligt publicere en rapport om deres due diligence aktiviteter.
Særligt for papir, pap og karton
Det er helt afgørende, for at GRAKOMs medlemmer kan opfylde deres forpligtigelser i forordningen, at der er information tilgængelig fra deres leverandører.
Når det kommer til råvarerne, så er leverandørkæderne inden for papir, pap og karton særdeles komplicerede, da disse materialer kan bestå af træmateriale fra et endda meget omfattende antal skovområder og lande.
GRAKOM arbejder via Intergraf på europæisk plan på at få afdækket, hvornår informationen kan forventes at være tilgængelig, og hvordan denne information vil blive formidlet.
Det er endnu ikke afklaret, i hvilket omfang en FSC- eller PEFC-certificering kan understøtte de grafiske virksomheders forpligtigelser i relation til EUDR.
Når det kommer til informationen fra leverandørerne, så har det stor betydning for GRAKOMs medlemmer, hvordan især referencenumrene til leverandørens due diligenceerklæringer (DDS) bliver givet videre til virksomhederne.
Endnu er det kun få leverandører der har tilkendegivet, hvordan de forventer at formidle referencenumrene til deres kunder, men det tyder på, at følgesedlerne, som leveres med materialerne, bliver de centrale dokumenter, og at referencenumrene vil blive angivet individuelt for f.eks. hver palle, rulle eller leverance.
Hvis referencenumrene bliver angivet på denne måde og GRAKOMs medlemmer skal kunne videregive de korrekte referencenumre til deres egne kunder, kan det få den konsekvens, at virksomhederne skal ændre deres lagerstyring af materialerne, så materialer, der forbruges til den enkelte ordre i produktionen, kan spores til de specifikke paller eller ruller, der har været anvendt.
GRAKOM arbejder for at skabe klarhed for medlemmerne.
På myndighedssiden mangler der fortsat afklaring af en række forhold. Eksempelvis er der ikke klarhed over, hvad der er tilstrækkelig dokumentation til, at man vurderer en risiko som minimal, og herunder hvilke lande der har de forskellige risikoniveauer.
GRAKOM vil informere løbende i takt med, at afklaringerne meldes ud. GRAKOM vil, i perioden frem mod ikrafttrædelsen, arbejde for, at der bliver skabt klarhed over, hvad det konkret er, som GRAKOMs medlemmer skal foretage sig for at kunne overholde lovgivningen.
Herunder at der bliver udarbejdet vejledning og paradigmer, der kan støtte virksomhederne i deres arbejde med at få etableret et due diligence system til at foretage risikovurdering af leverandørkæderne.
Et sådant due diligence system vil dog ikke kunne endeligt etableres og implementeres før end, at det er mere konkret afklaret, hvad risikovurderingen konkret skal omfatte og hvilken information, der er til rådighed.
Det er GRAKOMs vurdering, at de fleste af GRAKOMs medlemmer i større eller mindre omfang vil skulle forholde sig til og bruge ressourcer på sådanne risikovurderinger i perioden frem til, at kravene træder i kraft.
Det er også muligt, at virksomheder kommer til at ændre deres fysiske håndtering af deres materialer ved varemodtagelse, lagerføring, og når de anvender dem i produktionen.
Kunderne stiller spørgsmål
Flere af GRAKOMs medlemmer er blevet kontaktet af deres kunder, og er blevet spurgt til, hvor langt de er med overholdelse af kravene til EUDR.
Hvis kunderne stiller spørgsmål til status for EUDR, kan GRAKOM opfordre virksomheden til at kontakte de relevante leverandører af materialer og spørge til deres status for overholdelse af kravene, og hvornår de forventer at kunne dele deres referencenumre og risikovurdering med kunderne.
Virksomhederne kan også med fordel oplyse kunderne om de konkrete initiativer, der er igangsat i virksomheden for at implementere kravene i EUDR.
GRAKOM opfordrer desuden medlemmerne til at være åbne om de udfordringer, som alle leverandkæder oplever med implementeringen af kravene i EUDR, der primært skyldes, at der mangler afklaringer og systemer fra myndighedernes side.
Har du spørgsmål er du velkommen til at kontakte rådgivningschef Per Kaae Hansen på tlf. 6312 7000 eller mail pkh@grakom.dk.
Relevante links med yderligere information
Link MST: EU-forordningen mod global skovrydning og skovforringelse (EUDR) - Miljøstyrelsen (mst.dk)
Link FAQ EU: Deforestaton Regulstion implementation - European Commission (europa.eu)