Analyser & tal
Herunder finder du analyser om Grakoms medlemsvirksomheder, aktuelle problemstillinger og
udviklingen på kommunikationsindustrien forskellige markeder. Her finder du også de aktuelle tal for udviklingen i papirpriserne.
Hvis du har konkrete spørgsmål, er du velkommen til at kontakte GRAKOM på tlf. 63 12 70 00.
Opdaterede europæiske papirpriser fra juni.
Opdaterede europæiske papirpriser fra maj.
Opdaterede europæiske papirpriser fra april.
Opdaterede europæiske papirpriser fra marts.
Opdaterede europæiske papirpriser fra februar.
Opdaterede europæiske papirpriser fra januar.
Opdaterede europæiske papirpriser fra december.
Opdaterede europæiske papirpriser fra november.
Opdaterede europæiske papirpriser fra oktober.
Opdaterede europæiske papirpriser fra september.
Opdaterede europæiske papirpriser fra august.
Opdaterede europæiske papirpriser fra juli.
Opdaterede europæiske papirpriser fra juni.
Opdaterede europæiske papirpriser fra maj.
Opdaterede europæiske papirpriser fra april.
Bureaulederne har i højere grad tanker om fusion sammenlignet med for et halvt år siden. Tanker om salg og opkøb blandt bureaulederne er stort set uforandret.
Det seneste halve år har budt på en stort set uforandret bruttoavance i bureaubranchen, svarer bureaulederne. Forventningerne til det kommende halve år er, at bruttoavancen ikke vil ændre sig nævneværdigt.
Promotionbranchen forventer stigende efterspørgsel og omsætning. Særligt på beklædning er forventningerne positive, mens der også er positive forventninger til reklame og gaveartikler. Der er små tegn på, at prisen betyder lidt mere for kunderne i 2023.
GRAKOMs medlemmer har spredte forventninger til efterspørgslen på kommunikationsindustriens produkter det kommende år. Den største vækst i efterspørgslen forventes inden for tekstiltryk. Efterspørgslen på tryksager forventes derimod at falde lidt det kommende år.
GRAKOMs medlemmer forventer, at omsætningen vil falde i 2023. Det seneste års udvikling med krig i Ukraine og stigende priser på energi og råvarer har medført, at virksomhederne ser mere sort på fremtiden.
Indførelsen af en Ja Tak-ordning vil inden for en kort årrække medføre dødsstødet for størstedelen af de danske lokale ugeaviser, da distributionsomkostningerne vil stige så markant, at lokalaviserne ikke længere kan løbe rundt.
Motivationen for at stifte eget bureau handler i langt højere grad om øget selvstændighed og mere frihed, end det handler om mere i løn. De største barrierer for at stifte eget, handler derimod primært om økonomi.
Dagligvarehandlen i de mindre byer og landdistrikter er afhængige af tilbudsaviser, da tilbudsaviserne tiltrækker kunder til butikkerne.
De danske bureauer forventer et stort set uforandret marked de kommende 6 måneder. Dette er på trods af, at de seneste 6 måneders udvikling har påvirket deres syn på bureauets evne til at tjene penge negativt. De større bureauer forventer en lidt større fremgang.
Mange bureauer hjælper virksomheder med grønne reklamekampagner, men det er meget forskelligt hvad de gør for at sikre kvaliteten af de grønne budskaber.
Omsætningen var højere end før coronaepidemien blandt GRAKOMs medlemsvirksomheder i 1. halvår af 2022. I 2. halvår forventer medlemmerne også, at omsætningen overgår niveauet før corona.
I takt med den øgede brug af ord som grøn omstilling, klimavenlig og CO2- neutral i medierne, er der kommet stigende fokus på greenwashing. Derfor bør virksomheder nu være endnu mere påpasselige med at bruge grønne udsagn, og det bør reklamebureauerne også.
Promotionbranchen forventer stigende efterspørgsel i 2022. Særligt efterspørgslen på beklædning forventes at stige. Den højere efterspørgsel vil smitte af på omsætningen, som også forventes at stige. Samtidig vil kunderne lægge særligt meget vægt på mere bæredygtige produkter.
Der er stor variation i GRAKOMs medlemmers forventninger til efterspørgslen på kommunikationsindustriens produkter i 2022. Den største vækst i efterspørgslen forventes inden for labels og emballage, mens efterspørgslen på tryksager forventes at falde lidt det kommende år.
GRAKOMs medlemsvirksomheder forventer, at deres omsætning i 2022 akkurat overstiger niveauet fra før corona-epidemien brød ud og vendte op og ned på kommunikationsindustrien.