Analyser & tal
Herunder finder du analyser om Grakoms medlemsvirksomheder, aktuelle problemstillinger og
udviklingen på kommunikationsindustrien forskellige markeder. Her finder du også de aktuelle tal for udviklingen i papirpriserne.
Hvis du har konkrete spørgsmål, er du velkommen til at kontakte cheføkonom Mads Lindegaard på tlf. 63 12 70 00.
Elpriserne de første fire måneder af 2023.
Opdaterede europæiske papirpriser fra april.
Bureaulederne har i højere grad tanker om fusion sammenlignet med for et halvt år siden. Tanker om salg og opkøb blandt bureaulederne er stort set uforandret.
Det seneste halve år har budt på en stort set uforandret bruttoavance i bureaubranchen, svarer bureaulederne. Forventningerne til det kommende halve år er, at bruttoavancen ikke vil ændre sig nævneværdigt.
Promotionbranchen forventer stigende efterspørgsel og omsætning. Særligt på beklædning er forventningerne positive, mens der også er positive forventninger til reklame og gaveartikler. Der er små tegn på, at prisen betyder lidt mere for kunderne i 2023.
GRAKOMs medlemmer har spredte forventninger til efterspørgslen på kommunikationsindustriens produkter det kommende år. Den største vækst i efterspørgslen forventes inden for tekstiltryk. Efterspørgslen på tryksager forventes derimod at falde lidt det kommende år.
GRAKOMs medlemmer forventer, at omsætningen vil falde i 2023. Det seneste års udvikling med krig i Ukraine og stigende priser på energi og råvarer har medført, at virksomhederne ser mere sort på fremtiden.
Indførelsen af en Ja Tak-ordning vil inden for en kort årrække medføre dødsstødet for størstedelen af de danske lokale ugeaviser, da distributionsomkostningerne vil stige så markant, at lokalaviserne ikke længere kan løbe rundt.
Efter store stigninger i elpriserne i slutningen af november, faldt priserne igen fra godt midten af december.
Motivationen for at stifte eget bureau handler i langt højere grad om øget selvstændighed og mere frihed, end det handler om mere i løn. De største barrierer for at stifte eget, handler derimod primært om økonomi.
Dagligvarehandlen i de mindre byer og landdistrikter er afhængige af tilbudsaviser, da tilbudsaviserne tiltrækker kunder til butikkerne.
Priserne på elektricitet faldt for anden måned i træk i oktober og er nu de laveste, siden krigen i Ukraine begyndte. Priserne er dog fortsat høje i historisk sammenhæng.
De danske bureauer forventer et stort set uforandret marked de kommende 6 måneder. Dette er på trods af, at de seneste 6 måneders udvikling har påvirket deres syn på bureauets evne til at tjene penge negativt. De større bureauer forventer en lidt større fremgang.
På trods af at elpriserne faldt i september, var de fortsat historisk høje. Prisudviklingen gennem september var mere stabil end i august.
Mange bureauer hjælper virksomheder med grønne reklamekampagner, men det er meget forskelligt hvad de gør for at sikre kvaliteten af de grønne budskaber.
Elpriserne er steget ekstremt meget i 2022 og i august nåede elpriserne hidtil usete niveauer. De høje elpriser skyldes en lang række faktorer, herunder ekstreme gaspriser, manglende vind og tørke i Europa.
Omsætningen var højere end før coronaepidemien blandt GRAKOMs medlemsvirksomheder i 1. halvår af 2022. I 2. halvår forventer medlemmerne også, at omsætningen overgår niveauet før corona.
I takt med den øgede brug af ord som grøn omstilling, klimavenlig og CO2- neutral i medierne, er der kommet stigende fokus på greenwashing. Derfor bør virksomheder nu være endnu mere påpasselige med at bruge grønne udsagn, og det bør reklamebureauerne også.
Promotionbranchen forventer stigende efterspørgsel i 2022. Særligt efterspørgslen på beklædning forventes at stige. Den højere efterspørgsel vil smitte af på omsætningen, som også forventes at stige. Samtidig vil kunderne lægge særligt meget vægt på mere bæredygtige produkter.
Der er stor variation i GRAKOMs medlemmers forventninger til efterspørgslen på kommunikationsindustriens produkter i 2022. Den største vækst i efterspørgslen forventes inden for labels og emballage, mens efterspørgslen på tryksager forventes at falde lidt det kommende år.
GRAKOMs medlemsvirksomheder forventer, at deres omsætning i 2022 akkurat overstiger niveauet fra før corona-epidemien brød ud og vendte op og ned på kommunikationsindustrien.
Sygefraværet steg en smule blandt medlemmer af GRAKOM Arbejdsgivere i 2020, men er fortsat lavere end blandt alle DA’s medlemmer. Sygefraværet er generelt højere blandt arbejdere end blandt funktionærer.
Efterspørgslen på reklameartikler, gaveartikler og beklædning oversteget niveauet fra før corona. Det forplanter sig i højere forventninger til omsætningen for størstedelen af promotionbranchen. Kunderne lægger ligesom tidligere meget vægt på bæredygtighed og compliance.
Efter mange af coronarestriktionerne er ophævet, og samfundet begynder at nærme sig normalen, er omsætningen steget blandt GRAKOMs medlemmer. Samtidig forventes der en stigning i omsætningen i tredje kvartal.
Den anden nedlukning af samfundet er gået mindre hårdt ud over omsætningen hos GRAKOMs medlemmer end den første nedlukning.
Størstedelen af GRAKOMs medlemsvirksomheder forventer en fortsat lav omsætning i 2021.
Efterspørgslen efter grafiske produkter er blevet ramt meget forskelligt af coronaudbruddet. Efterspørgslen på labels er steget, mens det er gået hårdest ud over efterspørgslen på reklameartikler.
Størstedelen af forbrugerne opfatter papirbaseret emballage, som mere miljørigtig end plastik, glas og metalemballage.
En undersøgelse blandt befolkningen viser, at danskerne lægger mest vægt på, at papir kommer fra ansvarlig skovdrift, når de køber eller modtager tryksager.
Der er større fokus på bæredygtighed og compliance blandt kunderne til reklame- og gaveartikler og beklædning.
To svenske undersøgelser gør det op med opfattelsen af, at brugen af træ og papir mindsker skovene og skader klimaet.
Efterspørgslen på traditionelle tryksager forventes at falde i 2020. De større trykkerier har de mindst positive forventninger til udviklingen i omsætningen.
Nyere forskning viser at papir har en række fordele for læseforståelsen i forhold til digitale tekster.
Danskerne vil gerne købe klima- og miljørigtigt, men de har svært ved at finde rundt i, hvilke miljømærker der stiller de strammeste krav til klima og miljø, og hvilke varer der kan miljømærkes. Grakom opfordrer derfor til, at det officielle miljømærke – Svanen – styrkes yderligere og kommunikeres stærkere.