Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Analyser & tal

Herunder finder du analyser om Grakoms medlemsvirksomheder, aktuelle problemstillinger og
udviklingen på kommunikationsindustrien forskellige markeder. Her finder du også de aktuelle tal for udviklingen i papirpriserne.

Hvis du har konkrete spørgsmål, er du velkommen til at kontakte cheføkonom Mads Lindegaard på tlf. 63 12 70 00.

17. maj 2023: Elpriser

Elpriserne de første fire måneder af 2023.

Download
9. maj 2023: Papirpriser

Opdaterede europæiske papirpriser fra april.

Download
Login påkrævet
27. april 2023: Lidt flere bureauer overvejer fusion

Bureaulederne har i højere grad tanker om fusion sammenlignet med for et halvt år siden. Tanker om salg og opkøb blandt bureaulederne er stort set uforandret.

Download
12. april 2023: Uforandret bruttoavance i bureaubranchen

Det seneste halve år har budt på en stort set uforandret bruttoavance i bureaubranchen, svarer bureaulederne. Forventningerne til det kommende halve år er, at bruttoavancen ikke vil ændre sig nævneværdigt.

Download
22. marts 2023: Stigende efterspørgsel på promotionartikler

Promotionbranchen forventer stigende efterspørgsel og omsætning. Særligt på beklædning er forventningerne positive, mens der også er positive forventninger til reklame og gaveartikler. Der er små tegn på, at prisen betyder lidt mere for kunderne i 2023.

Download
26. januar 2023: Stor variation i forventningerne til efterspørgslen på grafiske produkter

GRAKOMs medlemmer har spredte forventninger til efterspørgslen på kommunikationsindustriens produkter det kommende år. Den største vækst i efterspørgslen forventes inden for tekstiltryk. Efterspørgslen på tryksager forventes derimod at falde lidt det kommende år.

Download
18. januar 2023: Kommunikationsindustrien forventer faldende omsætning i 2023

GRAKOMs medlemmer forventer, at omsætningen vil falde i 2023. Det seneste års udvikling med krig i Ukraine og stigende priser på energi og råvarer har medført, at virksomhederne ser mere sort på fremtiden.

Download
10. januar 2023: En Ja Tak-ordning vil lukke mange lokalaviser

Indførelsen af en Ja Tak-ordning vil inden for en kort årrække medføre dødsstødet for størstedelen af de danske lokale ugeaviser, da distributionsomkostningerne vil stige så markant, at lokalaviserne ikke længere kan løbe rundt.

Download
5. januar 2023: Elpriserne faldt mod slutningen af december

Efter store stigninger i elpriserne i slutningen af november, faldt priserne igen fra godt midten af december.

Download
15. december 2022: Drømmen om selvstændighed

Motivationen for at stifte eget bureau handler i langt højere grad om øget selvstændighed og mere frihed, end det handler om mere i løn. De største barrierer for at stifte eget, handler derimod primært om økonomi.

Download
23. november 2022: Dagligvarehandlen i de mindre byer er afhængig af tilbudsaviser

Dagligvarehandlen i de mindre byer og landdistrikter er afhængige af tilbudsaviser, da tilbudsaviserne tiltrækker kunder til butikkerne.

Download
4. november 2022: Elpriserne tager yderligere dyk i oktober

Priserne på elektricitet faldt for anden måned i træk i oktober og er nu de laveste, siden krigen i Ukraine begyndte. Priserne er dog fortsat høje i historisk sammenhæng.

Download
26. oktober 2022: Bureauerne forventer marginal fremgang

De danske bureauer forventer et stort set uforandret marked de kommende 6 måneder. Dette er på trods af, at de seneste 6 måneders udvikling har påvirket deres syn på bureauets evne til at tjene penge negativt. De større bureauer forventer en lidt større fremgang.

Download
5. oktober 2022: Elpriserne faldt i september – men er fortsat ekstremt høje

På trods af at elpriserne faldt i september, var de fortsat historisk høje. Prisudviklingen gennem september var mere stabil end i august.

Download
16. september 2022: Det gør bureauer for at undgå greenwashing

Mange bureauer hjælper virksomheder med grønne reklamekampagner, men det er meget forskelligt hvad de gør for at sikre kvaliteten af de grønne budskaber.

Download
9. september 2022: Elpriserne er på himmelflugt

Elpriserne er steget ekstremt meget i 2022 og i august nåede elpriserne hidtil usete niveauer. De høje elpriser skyldes en lang række faktorer, herunder ekstreme gaspriser, manglende vind og tørke i Europa.

Download
4. juli 2022: Højere omsætning end før corona

Omsætningen var højere end før coronaepidemien blandt GRAKOMs medlemsvirksomheder i 1. halvår af 2022. I 2. halvår forventer medlemmerne også, at omsætningen overgår niveauet før corona.

Download
28. juni 2022: Greenwashing fylder mere i medierne

I takt med den øgede brug af ord som grøn omstilling, klimavenlig og CO2- neutral i medierne, er der kommet stigende fokus på greenwashing. Derfor bør virksomheder nu være endnu mere påpasselige med at bruge grønne udsagn, og det bør reklamebureauerne også.

Download
4. april 2022: Forventninger om stigende efterspørgsel på promotionartikler i 2022

Promotionbranchen forventer stigende efterspørgsel i 2022. Særligt efterspørgslen på beklædning forventes at stige. Den højere efterspørgsel vil smitte af på omsætningen, som også forventes at stige. Samtidig vil kunderne lægge særligt meget vægt på mere bæredygtige produkter.

Download
31. januar 2022: Varierende forventninger til efterspørgslen

Der er stor variation i GRAKOMs medlemmers forventninger til efterspørgslen på kommunikationsindustriens produkter i 2022. Den største vækst i efterspørgslen forventes inden for labels og emballage, mens efterspørgslen på tryksager forventes at falde lidt det kommende år.

Download
26. januar 2022: Forventninger til 2022: Omsætningen er tilbage

GRAKOMs medlemsvirksomheder forventer, at deres omsætning i 2022 akkurat overstiger niveauet fra før corona-epidemien brød ud og vendte op og ned på kommunikationsindustrien.

Download
30. september 2021: Sygefraværet svagt stigende

Sygefraværet steg en smule blandt medlemmer af GRAKOM Arbejdsgivere i 2020, men er fortsat lavere end blandt alle DA’s medlemmer. Sygefraværet er generelt højere blandt arbejdere end blandt funktionærer.

Download
22. september 2021:Stigende efterspørgsel på promotion

Efterspørgslen på reklameartikler, gaveartikler og beklædning oversteget niveauet fra før corona. Det forplanter sig i højere forventninger til omsætningen for størstedelen af promotionbranchen. Kunderne lægger ligesom tidligere meget vægt på bæredygtighed og compliance.

Download
8. juli 2021: Omsætningen steg i 2. kvartal

Efter mange af coronarestriktionerne er ophævet, og samfundet begynder at nærme sig normalen, er omsætningen steget blandt GRAKOMs medlemmer. Samtidig forventes der en stigning i omsætningen i tredje kvartal.

Download
8. april 2021: 2. nedlukning bød på mindre omsætningsfald

Den anden nedlukning af samfundet er gået mindre hårdt ud over omsætningen hos GRAKOMs medlemmer end den første nedlukning.

Download
7. januar 2021: 2021 er fortsat i coronaens tegn

Størstedelen af GRAKOMs medlemsvirksomheder forventer en fortsat lav omsætning i 2021.

Download
20. september 2020: Corona har ramt efterspørgslen skævt

Efterspørgslen efter grafiske produkter er blevet ramt meget forskelligt af coronaudbruddet. Efterspørgslen på labels er steget, mens det er gået hårdest ud over efterspørgslen på reklameartikler.

Download
26. maj 2020: Mange forbrugere er villige til at betale for miljøvenlig emballage

Størstedelen af forbrugerne opfatter papirbaseret emballage, som mere miljørigtig end plastik, glas og metalemballage.

Download
15. maj 2020: Forbrugere vil have tryksager med papir fra ansvarlig skovdrift

En undersøgelse blandt befolkningen viser, at danskerne lægger mest vægt på, at papir kommer fra ansvarlig skovdrift, når de køber eller modtager tryksager.

Download
4. maj 2020: Øget fokus på bæredygtighed

Der er større fokus på bæredygtighed og compliance blandt kunderne til reklame- og gaveartikler og beklædning.

Download
Februar 2020: Skovdrift har positiv klimaeffekt

To svenske undersøgelser gør det op med opfattelsen af, at brugen af træ og papir mindsker skovene og skader klimaet.

Download
Januar 2020: Stor spredning i den grafiske branches forventninger til 2020

Efterspørgslen på traditionelle tryksager forventes at falde i 2020. De større trykkerier har de mindst positive forventninger til udviklingen i omsætningen.

Download
September 2019: Papir gør fagtekster forståelige

Nyere forskning viser at papir har en række fordele for læseforståelsen i forhold til digitale tekster.

Download
23. september 2019: Danskerne vil forbruge klima- og miljørigtige varer

Danskerne vil gerne købe klima- og miljørigtigt, men de har svært ved at finde rundt i, hvilke miljømærker der stiller de strammeste krav til klima og miljø, og hvilke varer der kan miljømærkes. Grakom opfordrer derfor til, at det officielle miljømærke – Svanen – styrkes yderligere og kommunikeres stærkere.

Download