Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Zalando politianmeldes for spam

Torsdag 10. marts 2016
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt webbutikken Zalando for ulovligt at have sendt 173 e-mails med reklamer om tøjprodukter til 18 forbrugere.

 

16 forbrugere har til forbrugerombudsmanden oplyst, at de aldrig har givet samtykke til at modtage reklamemails, mens 2 forbrugere fastholder, at de har trukket samtykket tilbage.

Zalando har anerkendt, at de 16 forbrugere aldrig har givet deres samtykke til at modtage markedsføring via e-mails. Den resterende del er ifølge Zalando ikke blevet slettet fra webbutikkens afmeldingssystem på grund af interne systemfejl i virksomheden.

Zalando har endvidere oplyst, at der alene var tale om anbefalede produkter relateret til forbrugernes tidligere indkøb hos webbutikken. Zalando anerkender dog, at forbrugerne ikke havde mulighed for at afmelde sådanne e-mails grundet Zalandos systemfejl.

I et enkeltstående tilfælde har Zalando oplyst, at der alene var tale om kommunikation til forbrugeren vedrørende køb og returnering af en vare.

Det følger af markedsføringslovens § 6, at elektroniske henvendelser kun er lovlige, såfremt:

  1. Modtageren har givet samtykke til henvendelsen eller
  2. Det er reklame for egne varer til tidligere kunder, og kunden:
    1. Selv har afgivet sin e-mailadresse
    2. Har haft mulighed for at sige nej til henvendelsen
    3. Let og gebyrfrit kan frabede sig fremtidige henvendelser


Forbrugerombudsmanden har på den baggrund vurderet, at Zalando har overtrådt loven.

Kilde: Forbrugerombudsmandens hjemmeside – opdateret 4. marts 2016.

Læs også
Efter massivt politisk pres har regeringen netop besluttet at reducere virksomhedernes gebyrer til producentansvaret for emballage. Efter kritik af uens priser i kommunerne vil man nu også sikre ens beregningsmetoder i kommunerne landet over samt undersøge, hvad Danmark kan lære af tilsvarende ordninger i vores nabolande. 
For at imødekomme kundekrav og løfte sin konkurrenceevne har Trykteam Svendborg taget springet ind i en kompleks certificeringsverden. Med støtte fra GRAKOM har virksomheden i dag både ISO 9001, ISO 14001, Svanemærket og ClimateCalc – og oplever øget markedsværdi, større troværdighed udadtil og bedre struktur i hverdagen.