Zalando politianmeldes for spam
16 forbrugere har til forbrugerombudsmanden oplyst, at de aldrig har givet samtykke til at modtage reklamemails, mens 2 forbrugere fastholder, at de har trukket samtykket tilbage.
Zalando har anerkendt, at de 16 forbrugere aldrig har givet deres samtykke til at modtage markedsføring via e-mails. Den resterende del er ifølge Zalando ikke blevet slettet fra webbutikkens afmeldingssystem på grund af interne systemfejl i virksomheden.
Zalando har endvidere oplyst, at der alene var tale om anbefalede produkter relateret til forbrugernes tidligere indkøb hos webbutikken. Zalando anerkender dog, at forbrugerne ikke havde mulighed for at afmelde sådanne e-mails grundet Zalandos systemfejl.
I et enkeltstående tilfælde har Zalando oplyst, at der alene var tale om kommunikation til forbrugeren vedrørende køb og returnering af en vare.
Det følger af markedsføringslovens § 6, at elektroniske henvendelser kun er lovlige, såfremt:
- Modtageren har givet samtykke til henvendelsen eller
- Det er reklame for egne varer til tidligere kunder, og kunden:
- Selv har afgivet sin e-mailadresse
- Har haft mulighed for at sige nej til henvendelsen
- Let og gebyrfrit kan frabede sig fremtidige henvendelser
Forbrugerombudsmanden har på den baggrund vurderet, at Zalando har overtrådt loven.
Kilde: Forbrugerombudsmandens hjemmeside – opdateret 4. marts 2016.
