Wake up call: Brug Det grafiske CSR-kodeks proaktivt
Det Grafiske CSR-kodeks har eksisteret siden 2012 og en række af GRAKOMs medlemmer har for længst tilsluttet sig. En god beslutning mener Anja C. Jensen, der er forbundsformand i HK Danmark, (men var næstformand i HK Privat, da artiklen først blev udgivet, red.) som peger på, at hvor industrisamfundet handlede om, hvor meget man kunne producere, er der i dag en anden vigtig dagsorden.
"Jeg tror, at bæredygtighed, klima og arbejdsmiljø betyder mere for alle, end vi i virkeligheden tænker over. I dag er der meget mere hjerte i det, vi vælger," siger hun.
Som næstformand i HK Privat havde Anja C. Jensen et helt naturligt blik på arbejdsmiljøet og det, at medlemmerne kan gå sundt og sikkert på arbejde. Men hun har også en interesse i, at danske virksomheder er konkurrencedygtige – også internationalt.
"Jeg vil gerne have, at de danske tryksagsindkøbere vælger de danske grafiske virksomheder. Her betyder det noget, at de har styr på det indeholdet i Det grafiske CSR-kodeks," mener hun.
Arbejdsmiljø og klimadagsorden
Der er flere ting under luppen, når HK Privat og GRAKOM sammen kigger på Det grafiske CSR-kodeks. Nogle af de vigtige nye elementer for Anja C. Jensen er, at risikoen for krænkende handlinger tænkes ind i forhold til arbejdsmiljøet samt de særlige forhold, der gælder for gravide.
Moderniseringen omfatter også, at man får indarbejdet FNs verdensmål på konkrete områder i kodekset. En vigtig opgave, mener Anja C. Jensen, fordi det kan være vanskeligt for de enkelte virksomheder at se, hvordan de griber arbejdet med verdensmålene an.
"Gør vi det mere konkret, bliver det nemmere for medlemsvirksomhederne og medarbejderne at forstå målene og arbejde med dem," siger Anja C. Jensen.
Må ikke bare blive et dokumentNetop det konkrete er vigtigt for Anja C. Jensen. Hun ser, at Det grafiske CSR-kodeks lægger op til, at man som virksomhed handler proaktivt i forhold til både arbejdsmiljø og bæredygtighed. Og for alt i verden må det ikke bare blive et dokument, der ligger i skrivebordsskuffen.
"Det vigtigste er, at CSR ikke bare bliver facade og holdninger på et stykke papir. Derfor skal det være konkret, så det bliver et godt redskab. Det skal ikke bare være noget, man siger, men noget man gør. Man skal agere efter det og brede det ud. Ikke kun over for kunder og leverandører men også over for sig selv," siger Anja C. Jensen.
Samtidig peger hun på, at CSR også har en betydning, når vi taler om rekruttering. Løn og faglige udviklingsmuligheder er stadig vigtigt for medlemmerne. Man må dog ifølge hende ikke overse den betydning stolthed har. Og her bliver medarbejdere i dag stolte af at være ansatte i virksomheder, der tager ansvar.
Modernisering kan sætte gang i proces
Ud over konkretisering og nye fokuspunkter håber Anja C. Jensen også, at moderniseringen af Det grafiske CSR-kodeks giver anledning til en relancering. At det bliver et wake up call, som får flere medlemmer til at til slutte sig og bruge kodekset mere proaktivt. Ikke kun eksternt over for kunderne.
"Jeg tror, det vil være rigtig godt, hvis man laver en proces i virksomhederne. Så man får gjort sig nogle overvejelser og får sat eksempler på det, man tilslutter sig med Det grafiske CSR-kodeks. Det kan fx være, at man siger, nu gør vi det på de her fem måder. Eksemplificeringen skal få øjnene op både for ledere og medarbejder," lyder det fra Anja C. Jensen.
Hun oplever, at den grafiske branche i store træk har godt styr på arbejdsmiljøet. Hun møder aktive medspillere, der har et ”say”, og som ikke bare parerer ordre. Medlemmerne er også helt oppe på beatet i forhold til bæredygtighed.
"Vi kan se, at det betyder meget, når vi spørger medlemmerne. Dem jeg kommer tæt på, har fingeren på pulsen og tænker: Nu gør vi det i forhold til kloden, klimaet og mit arbejdsmiljø. Men de mangler viden og værktøjer. Det gør blot moderniseringen af Det grafiske CSR-kodeks endnu vigtigere," slutter Anja C. Jensen.
Artiklen blev først bragt på trykmedansvar.dk i marts 2021.