Virksomheder kan ikke overdrage samtykke til at trække penge fra forbrugeres konti
Når en forbruger giver sit samtykke til, at en virksomhed kan iværksætte betalinger på forbrugerens konto, indgår forbrugeren en 'betalingsaftale' med virksomheden.
Men hvis så virksomheden efterfølgende overdrager sine kundeaftaler, f.eks. abonnementer, til en anden virksomhed, så følger kundernes betalingsaftaler ikke med.
Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse, efter at have fået henvendelser om retten til at iværksætte betalinger på forbrugeres konti efter et kreditorskifte.
Typisk omfatter betalingsaftalerne fremtidige betalinger til for eksempel strøm, bredbånd, foreningsmedlemskaber eller andre abonnementer, og de giver virksomheden ret til selv at hæve beløbet fra forbrugernes konti.
Der kan også være tale om betalingsserviceaftaler, som blandt andet har den fordel, at forbrugerne får en samlet oversigt over deres kommende betalinger, før de gennemføres. Sådanne træk på forbrugeres konti sker efter forudgående samtykke i overensstemmelse med betalingsloven.
Men hvis en ny virksomhed overtager sådan en kundeaftale, så skal denne nye virksomhed have nyt samtykke fra forbrugeren, for at kunne trække betalinger automatisk fra forbrugeres konti. Ellers må virksomheden sende et girokort eller opkræve betalingen på anden måde.
"Betalingstransaktioner kræver et aktivt samtykke fra den, der betaler, til, at en virksomhed selv kan iværksætte træk fra ens konto. Det samtykke er ikke en tilladelse, der kan overdrages," siger fungerende Forbrugerombudsmand Andreas Weidemann i pressemeddelelsen:
Han tilføjer:
”Der var engang, hvor vi selv skulle tage initiativ til at betale vores gæld ved at gå på posthuset eller i banken med girokort. I dag kan kreditorer hæve den månedlige betaling, hvis man har tilladt det. Det er naturligvis langt nemmere, men det må ikke medføre, at vi mister kontrollen med, hvad der bliver trukket, af hvem og hvorfor, ved at vores samtykke til at hæve betalinger kan overdrages.”