Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Virksomheder kan ikke overdrage samtykke til at trække penge fra forbrugeres konti

Virksomheder kan ikke overdrage samtykke til at trække penge fra forbrugeres konti
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Torsdag 12. oktober 2023
Hvis en forbrugers gæld overdrages fra en kreditor til en anden, følger retten til at trække ydelser fra skyldnerens konto ikke automatisk med. Det skriver Forbrugerombudsmanden.

Når en forbruger giver sit samtykke til, at en virksomhed kan iværksætte betalinger på forbrugerens konto, indgår forbrugeren en 'betalingsaftale' med virksomheden.

Men hvis så virksomheden efterfølgende overdrager sine kundeaftaler, f.eks. abonnementer, til en anden virksomhed, så følger kundernes betalingsaftaler ikke med.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse, efter at have fået henvendelser om retten til at iværksætte betalinger på forbrugeres konti efter et kreditorskifte.

Typisk omfatter betalingsaftalerne fremtidige betalinger til for eksempel strøm, bredbånd, foreningsmedlemskaber eller andre abonnementer, og de giver virksomheden ret til selv at hæve beløbet fra forbrugernes konti.

Der kan også være tale om betalingsserviceaftaler, som blandt andet har den fordel, at forbrugerne får en samlet oversigt over deres kommende betalinger, før de gennemføres. Sådanne træk på forbrugeres konti sker efter forudgående samtykke i overensstemmelse med betalingsloven.

Men hvis en ny virksomhed overtager sådan en kundeaftale, så skal denne nye virksomhed have nyt samtykke fra forbrugeren, for at kunne trække betalinger automatisk fra forbrugeres konti. Ellers må virksomheden sende et girokort eller opkræve betalingen på anden måde.

"Betalingstransaktioner kræver et aktivt samtykke fra den, der betaler, til, at en virksomhed selv kan iværksætte træk fra ens konto. Det samtykke er ikke en tilladelse, der kan overdrages," siger fungerende Forbrugerombudsmand Andreas Weidemann i pressemeddelelsen:

Han tilføjer:

”Der var engang, hvor vi selv skulle tage initiativ til at betale vores gæld ved at gå på posthuset eller i banken med girokort. I dag kan kreditorer hæve den månedlige betaling, hvis man har tilladt det. Det er naturligvis langt nemmere, men det må ikke medføre, at vi mister kontrollen med, hvad der bliver trukket, af hvem og hvorfor, ved at vores samtykke til at hæve betalinger kan overdrages.”

Læs også
Hele 83 pct. i Bureaubiz' bureaulederundersøgelse anser AI som det vigtigste forretningsområde i de næste seks måneder. Bureaubranchen er nået til fase 3, siger Henrik Jensen, der har forskningen i ryggen.
Der er stadig optimisme i branchen. Der er flere bureauer, der vil ansætte medarbejdere og lønningerne vil stige. Men der er også bekymring, fordi kunderne stadig holder på ordrerne, og der kan måske komme til at mangle kompetencer. Det viser Bureaubiz’ netop udkomne bureaulederundersøgelse.