Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Virksomhed får millionbøde for at markedsføre lovkrav som grønne fordele

Virksomhed får millionbøde for at markedsføre lovkrav som grønne fordele
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Tirsdag 28. oktober 2025
Verdo Trading har accepteret en bøde på 3,5 mio. kr. for vildledende markedsføring. Ifølge Forbrugerombudsmanden er det ikke lovligt at fremhæve miljøfordele, der blot skyldes opfyldelse af lovgivningens minimumskrav.

Verdo Trading har accepteret en bøde på 3,5 mio. kr. for vildledende markedsføring. Ifølge Forbrugerombudsmanden er det ikke lovligt at fremhæve miljøfordele, der blot skyldes opfyldelse af lovgivningens minimumskrav.
”Det er vildledende i markedsføringen at oplyse, at et produkt har miljøfortrin, som skyldes opfyldelse af krav i lovgivningen. Dette skyldes, at forbrugerne vildledes til at tro, at netop det markedsførte produkt har miljøfortrin, som andre tilsvarende produkter ikke har.”

Sådan skriver Forbrugerombudsmand Torben Jensen i en pressemeddelelse, om at Verdo Trading har fået en bøde på 3,5 mio. kroner for et vildledende udsagn om Co2, neutralitet og bæredygtighed.

Udsagnene lød bl.a.: ”Co2-neutrale træpiller” og bæredygtige træpiller”, som blev brugt på Verdo Tradings emballage.

Virksomhedens argument for at bruge de to udtryk var, at de træpillerne opfylder kravene til bæredygtighed ifølge lovgivningen. Men ifølge Forbrugerombudsmanden er det vildledende at fremhæve miljøfordele, der følger krav i lovgivningen.

Verdo Trading har accepteret at betale bøden.

Læs også
Finanseringen af en stramning af spilreklamer kommer til at ramme virksomheder over en bred kam. Det lægger yderligere økonomiske byrder på virksomheder, og det er helt skævt, at erhvervslivet skal betale regningen, mener GRAKOMs, adm. direktør, Søren Stemann Beck.
Hos Conscious Warrior ser man muligheder for at udvide konceptet med afvaskeligt tryk til andre tekstiler som fx konferencetøj, andre eventartikler – og endda lejet tøj, som kan få nyt tryk, når det returneres.