Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Vildledende markedsføring af tilbud

Onsdag 19. oktober 2016

Normal A/S
Normal A/S sælger mærkevarer via import fra udenlandske distributører i andre EU-lande. Virksomheden sælger bl.a. tandpasta, shampoo, kosmetik, kontorartikler og dyremad.

Normal A/S har over en længere periode markedsført sig med at være billigere end priserne på det danske marked. Virksomheden har derimod ikke kunnet dokumentere, at de priser, de brugte i sammenligningen, faktisk udgjorde markedsprisen på det danske marked.

Forbrugerombudsmanden har nu indskærpet over for Normal A/S, at de ikke må benytte sig af sådanne sammenligninger, medmindre de kan dokumentere, at produkterne sælges til den oplyste markedspris på den del af markedet, som det er relevant at sammenligne sig med.

Normal A/S må heller ikke fremover benytte vendingen ”fast lav underpris” i deres reklamer, medmindre dokumentation for markedspriserne er på plads.

Det følger af markedsføringslovens § 3, at virksomheder ikke må anvende vildledende eller urigtige oplysninger eller udelade væsentlige informationer i markedsføringen, såfremt det er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes økonomiske adfærd.

Kilde: Forbrugerombudsmandens hjemmeside – opdateret 19. oktober 2016.

Læs også
Opgaven er at vise, hvordan print kan skabe værdi i en hyperpersonaliseret fremtid. Intergraf Young Talent Award 2026 efterlyser idéer til innovation, data-understøttede løsninger, crossmedia-integration, stærke kundeoplevelser og ansvarlig håndtering af privacy og etik.
Efter godt 40 med bibler åbner GRAKOM-medlemmet 2K/Denmark døren til en international kundebase for ikke-religiøse produkter. Nøglen er et strategisk samarbejde med Westchester Publishing Services.