Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Vildledende markedsføring af tilbud

Onsdag 19. oktober 2016

Normal A/S
Normal A/S sælger mærkevarer via import fra udenlandske distributører i andre EU-lande. Virksomheden sælger bl.a. tandpasta, shampoo, kosmetik, kontorartikler og dyremad.

Normal A/S har over en længere periode markedsført sig med at være billigere end priserne på det danske marked. Virksomheden har derimod ikke kunnet dokumentere, at de priser, de brugte i sammenligningen, faktisk udgjorde markedsprisen på det danske marked.

Forbrugerombudsmanden har nu indskærpet over for Normal A/S, at de ikke må benytte sig af sådanne sammenligninger, medmindre de kan dokumentere, at produkterne sælges til den oplyste markedspris på den del af markedet, som det er relevant at sammenligne sig med.

Normal A/S må heller ikke fremover benytte vendingen ”fast lav underpris” i deres reklamer, medmindre dokumentation for markedspriserne er på plads.

Det følger af markedsføringslovens § 3, at virksomheder ikke må anvende vildledende eller urigtige oplysninger eller udelade væsentlige informationer i markedsføringen, såfremt det er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes økonomiske adfærd.

Kilde: Forbrugerombudsmandens hjemmeside – opdateret 19. oktober 2016.

Læs også
For at imødekomme kundekrav og løfte sin konkurrenceevne har Trykteam Svendborg taget springet ind i en kompleks certificeringsverden. Med støtte fra GRAKOM har virksomheden i dag både ISO 9001, ISO 14001, Svanemærket og ClimateCalc – og oplever øget markedsværdi, større troværdighed udadtil og bedre struktur i hverdagen.
Det udvidede producentansvar giver anledning til spørgsmål blandt mange virksomheder: Hvem har egentlig ansvaret – og hvad betyder det miljøgraduerede bidrag for netop din emballage? Medlemmer kan finde nyttig information og vejledning i GRAKOMs vidensbank.