Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Vildledende kampagner udløser bøde på 190.000 kr.

Torsdag 17. september 2015

Forbrugerombudsmanden politianmeldte i september 2014 Orville Media A/S for at have vildledt forbrugerne i seks danske kampagner på internnettet. Nu skal virksomheden betale en bøde på 190.000 kr.

Fælles for kampagnerne var, at forbrugerne blev lovet gratis gaver, herunder fx kaffe, mærkesko og høretelefoner, hvis de deltog i en livstilsundersøgelse eller ansøgte om at teste produkter.

Orville Media A/S oplyste ikke i deres kampagner forbrugerne klart og tydeligt om, at de ved at bestille en gave og betale et mindre beløb i porto med deres kreditkort samtidig blev tilmeldt et løbende beta-lingsabonnement på flere hundrede kroner pr. måned. I flere af kampagnerne fremkom oplysningerne om abonnementet først allernederst på kampagnens sidste side, efter at forbrugerne havde besvaret spørgeskemaet, eller efter de havde valgt gaven og betalt portoen.

Bøden omfattede også det forhold, at Orville Media A/S havde opsøgt kunder på vildledende måde. Virksomheden havde oprettet forvirrende annoncer på Facebook, sendt sms’er til 15 forbrugere og havde desuden på e-mail oplyst en kvindelig forbruger om, at hun var den heldige vinder af et gavekort, selvom der reelt var tale om oprettelse af et abonnement.

Følgende kampagner gav anledning til bøden

• Test et Smart TV
• Den store kaffemaskinetester
• Den store skoundersøgelse
• Den store sneaker-undersøgelse 2014
• Den store Apple-undersøgelse
• Den store køkkenundersøgelse

Markedsføringslovens § 3 forbyder markedsføring, som er egnet til at vildlede forbrugerne. Erhvervsdrivende må ikke skjule væsentlige oplysninger for forbrugerne eller præsentere oplysningerne på en uforståelig, uklar eller uhensigtsmæssig måde.

Kilde: Forbrugerombudsmandens hjemmeside – opdateret 8. september 2015.

Læs også
Virksomheder kan forberede sig på nye krav til løngennemsigtighed, selvom den danske lovgivning endnu ikke er på plads. EU-direktivet skal være implementeret i juni 2026.
Lovgivning, forbrugeradfærd og designtrends var på dagsordenen, da Emballagedagen 2025 samlede rekordmange aktører fra hele emballageværdikæden. Dagen bød på konkrete eksempler, ny viden og opfordringer til at bruge data og emballage mere strategisk.