Indtast din mail og få en mail med et link til nulstilling af adgangskode
Søg
Log Ind
Vil sikre borgernes ret til selv at vælge
Tirsdag 09. juni 2015
Det er borgernes ret selv frit at vælge, om de vil modtage deres information på tryk eller digitalt, lyder det fra keep me posted-kampagnen. Keep Me Posted er en ny europæisk kampagne, der skal sikre borgernes ret til selv at vælge, om de skal modtage vigtige oplysninger på papir, digitalt eller begge dele - uden at de skal kunne blive straffet for deres valg. De vigtige oplysninger kan fx være fra skattevæsnet, valgkort, regninger og opgørelser fra tjenesteudbydere. Folkene bag kampagnen understreger, at den ikke er anti-digital, men pro-valg for borgerne. En vigtig del af kampagnen er keep me posted-kodekset, som europæiske organisationer og medlemmer af Europa Parlamentet opfordres til at tiltræde. Kampagnen slår på, at en undersøgelse sidste år viste, at der stadig var 21 pct. af de europæiske husstande, der ikke havde adgang til internet. Siden oprettelsen i juli har kampagnen hurtigt taget fart og får nu støtte fra flere forbrugerorganisationer, der bl.a. repræsenterer ældre og handicappede samt internationale interesseorganisationer som fx Intergraf, hvor GA også er medlem. Béatrice Klose, der er generalsekretær i Intergraf, glæder sig over den store opbakning til kampagnen. "Den kendsgerning, at vi har fået så mange entusiastiske partnere siden opstarten, viser, at der er et reelt behov og efterspørgsel efter denne type initiativ. Vi er overbeviste om, at flere vil slutte sig til kampagnen, efterhånden som budskabet breder sig," lyder det fra Béatrice Klose. Kampagnen er inspireret af en tilsvarende kampagne i Storbritannien, hvor en undersøgelse viste, at 81 pct. af alle voksne briter bakkede op om retten til selv at vælge, hvordan de ville modtage information. I 2015 går kampagnen ind i en ny offensiv for at få medlemmerne af Europa Parlamentet til at skrive under på kampagnens kodeks. Besøg kampagnens hjemmeside.
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.